Sveriges Ingenjörer

Låga ingenjörslöner hotar tillväxten

Pressmeddelande   •  Okt 22, 2003 10:40 CEST

Allt färre unga söker till tekniska utbildningar på högskolenivå. Samtidigt hävdar svenska företag att det snart blir ingenjörsbrist när konjunkturen vänder. Men hur ska vi kunna motivera fler unga människor att söka till en krävande utbildning när utbildningspremien är i det närmaste noll? Det skriver Civilingenjörsförbundets (CF) ledarduo Ulf Bengtsson och Richard Malmborg i ett debattinlägg i Dagens Industri.

Av Sveriges 18 universitet och högskolor med teknisk inriktning var det bara fyra som kunde fylla sina platser vid höstens antagning. På andra gapade de tomma. Att KTH fick gå ut och annonsera efter elever är väl känt, men minst lika anmärkningsvärt är att t ex Luleå tekniska universitet bara hade 42 procents beläggning och Mitthögskolan så låg som 39 procent.

- Detta är minst sagt bekymmersamt, kommenterar CF:s förbundsordförande Ulf Bengtsson. När konjunkturen vänder uppåt igen kommer vi att se konsekvenserna av att allt färre utbildar sig till ingenjör.

- Ingenjörsbristen kan hota exportindustrins nödvändiga produktionsökning, vilket i sin tur kan försvaga konjunkturuppgången och hämma tillväxten, tillägger CF:s förbundsdirektör Richard Malmborg.

Det är de förhållandevis låga lönerna som får många unga att välja bort ingenjörsutbildning, menar CF. Vi har långt kvar till andra europeiska länders löner. Och medan de svenska lönerna förra året i allmänhet ökade med i genomsnitt 4 procent visar CF:s statistik att de privatanställda civilingenjörernas bara ökade med 2 procent.

För mer information kontakta:
Ulf Bengtsson, förbundsordförande, 070-555 75 79
Richard Malmborg, förbundsdirektör, 070-564 13 63
Lasse Årling, pressekreterare, 08-613 80 08, 070-329 80 08, lars.arling@cf.se

Civilingenjörsförbundet (CF) samlar civil- och högskoleingenjörer i Sverige. Med sina dryga 95 000 medlemmar är CF det största förbundet inom akademikerorganisationen SACO.