Germanwings

Lågprisflyg till friidrotts-VM i Berlin med Germanwings

Pressmeddelande   •   Jul 15, 2009 13:52 CEST

15-23 augusti pågår ett av världens största sportevenemang i den tyska huvudstaden Berlin, VM i friidrott. En halv miljon åskådare väntas besöka staden. Det tyska lågprisflygbolaget Germanwings flyger svenska VM-besökare från Stockholm till Berlin sex gånger i veckan.

Under två veckor, 15-23 augusti, fylls Berlin Olympic Stadium av 2 500 av världens främsta friidrottare. Dessutom väntas 3 500 representanter från media, 500 000 åskådare samt många andra gäster att komma till staden för att se sina favoriter och sitt land vinna medaljplatser. Under nio dagar pågår Berlins VM i friidrott i 47 olika discipliner. Maraton och gåtävlingar startar och slutar i Berlins inre mitt, kring historiska Brandenburger Tor.

Tävlingarna sker på morgonen och på eftermiddagen men under hela dagen erbjuds dessutom ett brett program av både sporthändelser och kulturella aktiviteter. Direkt utanför Olympiastadion kommer berlinarna och stadens gäster att kunna njuta av ett helt torg fullt med kulturell underhållning för att fira den stora sporthändelsen. Till exempel arrangeras på boulevarden Unter den Linden samt på Pariser Platz en utomhusfotoutställning med över 60 fotografier som speglar de bästa friidrottsbilderna under de senaste 125 åren.

På den internationella mötesplatsen, Kulturstadion, även det beläget vid Pariser Platz, möts kultur och sport. Här erbjuds ett underhållningsprogram varje dag för både barn och vuxna. Det är öppet och gratis för alla och innehåller bland annat dansare från "Stadsballet Berlin" som presenterar tre program, "Different minds", utbildningsprogrammet "Tanz ist Klasse" samt en koreografi speciellt skapad till sångerskan Enyas album "And Winter Came".

- Sport och kultur visar på stadens bredd. 15-23 augusti kommer vi inte bara att få njuta av fantastiska friidrottstävlingar utan även stort utbud kulturella arrangemang kring Brandenburger gate. Under "12 IAAF World Championships in Athletics" kommer Berlin att bli platsen att vara på, säger Klaus Wowereit, borgmästare i Berlin.

Germanwings stödjer sport och idrott i Berlin bland annat genom sponsring av Berlins respektive Kölns fotbollslag. Till Berlin och VM i Friidrott flyger man direkt och billigt med Germanwings på bara två timmar från Stockholm Arlanda.

Germanwings är ett av Europas ledande lågprisflygbolag och flyger till över 70 europeiska destinationer från sina fem tyska huvudflygplatser, Köln/Bonn, Berlin, Stuttgart, Hamburg och Dortmund. Bolaget har en ung flotta bestående av 27 flygplan av modellen Airbus A319. Germanwings flyger direkt från Stockholm Arlanda till Köln/Bonn och Berlin sex gånger i veckan under sommarhalvåret.

Boka på www.germanwings.com eller ring 0770 930 733

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

För mer information om Germanwings vänligen kontakta Emelie Berg, Comvision AB, Informationsansvarig Germanwings Sverige, Tel: 08 - 545 063 25, emelie@comvision.se, www.comvision.se