Clear Channel

Lånecyklarna i Stockholm stänger för säsongen med rekord i användande och kännedom

Pressmeddelande   •   Okt 29, 2010 09:15 CEST

Det cyklades 24% mer med de välkända lånecyklarna i Stockholm under säsongen 2010 än tidigare. Nu rustas det för ökad kapacitet inför 2011.

Söndagen den 31 oktober är sista dagen för att cykla på lånecyklarna för säsongen. Under 2010 har ca 80 cykelstationer varit i drift och då med ca 1 000 cyklar till utlåning. Enligt en undersökning gjord av TNS Sifo är kännedomen om cyklarna hela 85%1 i Storstockholm, vilket visar på stort intresse och att ökad kapacitet krävs.

Kapaciteten har varit pressad och det kommer byggas ytterligare ca 30 stationer som kommer vara i drift under nästa säsong.

”Det har varit högt nyttjande av kapaciteten i cykelsystemet och äntligen kan vi säga att det kommer bli mycket bättre tillgång redan till nästa säsong. Vi har fått en del av de bygglov till nya stationer i innerstaden som krävs för att hålla en god service vilket är positivt. Ambitionen är att få ut ett par hundra cyklar till när de behövs som mest” säger Patrik Hofbauer, VD för Clear Channel Sverige.

Stockholm City Bikes ägs av Clear Channel Sverige AB. Det är Stockholm stad som efter en upphandling 2006 beställde ett lånecykelsystem. Stockholm City Bikes finansieras helt utan skattemedel. Intäkterna kommer från användaravgifter och reklamintäkter. Reklam finns främst i vitriner i anslutning till cykel-stationerna och samtliga cyklar är loggade med Alvedon som har varit sponsor för säsongen. Läs mer på www.citybikes.se

1)Undersökning genomförd på uppdrag av Clear Channel AB under oktober 2010

För mer information kontakta:

Patrik Hofbauer, VD, Clear Channel Sverige. Telefon 08-522 400 07

Ted Johansson, marknads- och affärsutvecklingschef, Clear Channel Sverige. Telefon 0739-44 11 60

Clear Channel är Sveriges ledande mediebolag inom Out Of Home med cirka 90 anställda. Clear Channel erbjuder företag att effektivt nå sina målgrupper när de är mottagliga för reklam. I hela Sverige. Dygnet runt. Företaget ägs sedan 1998 av den amerikanska koncernen Clear Channel Outdoor, noterat på NYSE. Koncernen finns representerad i över 50 länder på 5 kontinenter och är ett av världens största mediebolag.