Supportway AB

Långa telefonköer påverkar myndigheters kundtjänstbetyg

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2014 10:32 CEST

TTs granskning visar att det framförallt är Försäkringskassan, Skatteverket och Polisen som har problem att nå upp till sina uppsatta mål om hur länge medborgarna ska behöva vänta i telefonkö. Enligt officiell statistik från Försäkringskassan så var väntetiden under 2013 i snitt 15 minuter och hälften av dem som hamnade i telefonkö valde att lägga på innan de kom fram.

Dessa myndigheter har också under senaste tiden blivit lågt betygsatta i Supportway´s kundtjänstapp. Försäkringskassan har blivit betygsatta av drygt 600 personer som ringt deras kundtjänst, och snittbetyget är 5.2 av 10 stjärnor, med kötiden som enskilt lägst betygsatt parameter, med 4.3 av 10 stjärnor. Det låga betyget på kötiden bekräftas av Försäkringskassans egen kundundersökning, där kunderna satt betyget på kötiden till 2.8 på en 5-gradig skala.

TTs granskning visade däremot att Transportstyrelsen och CSN numera väl klarar sina mål för tillgänglighet, och dessa myndigheter får också höga betyg kundbetyg hos Supportway. Transportstyrelsen kvalar in Topp 3 bland ”Myndigheter & Oberoende Organisationer” med 7.7 av 10 stjärnor, och CSN ligger inte långt efter Transportstyrelsen med sina 6.8 av 10 stjärnor.

Ambitionen hos många myndigheter är att besvara alla inkommande samtal inom tre eller fem minuter, men TTs granskning visar att det finns potential för förbättring. Kundbetyget på kötiden i Supportway´s kundtjänstapp är generellt väldigt avgörande för det totala betyget på kundtjänsten, och visar därmed att kundtjänsters anseende har mycket att tjäna på att prioritera tillgängligheten för kunderna.

För mer information och pressbilder vänligen kontakta:

Kim Jonsson, Grundare & VD

Email: kim.jonsson@supportway.se

Mobil: 0760 – 19 62 96

Korta nyckelfakta om Supportway

• Gratis kundtjänstapp som laddats ner av närmare 50 000 svenskar

• Appen förenklar att kontakta & betygsätta över 1 000 svenska kundtjänster

• Kundtjänster anslutna till Supportway´s app visar kötiden i realtid, när på dagen kötiden är som kortast och erbjuder kunden att bli uppringd vid långa köer

• Supportway´s vision är en värld utan telefonköer