Kjellson & Wik

LÅNGFILMEN DET MODERNA PROJEKTET FÅR VÄRLDSPREMIÄR PÅ GIFF

Pressmeddelande   •   Jan 26, 2016 14:41 CET

Är det möjligt att ta sig ur vår tids hyperindividualism? Den frågan ställer Ögat Film med sin nya långfilm Det Moderna Projektet - en dramakomedi om en grupp unga vuxna som isolerar sig i ett hus på landet för att avgifta sig från behovet av självförverkligande. De två ledarna Sara (Ylva Olaison) och Simon (Jonathan Silén) guidar deltagarna genom olika övningar som ska få dem att acceptera livets meningslöshet. Något som visar sig vara svårare än väntat, när Simons ledarskap stiger honom åt huvudet.

”Vi spelade in filmen strax norr om Tanumshede, under förhållanden inte helt olika filmens handling. Nu ska det bli underbart att låta den möta en publik. Att få ha urpremiär på den ledande filmfestivalen i Norden känns fantastiskt!” säger Anton Källrot, regissör.

Det Moderna Projektet är producerad av Ögat Film och Camilla Malmberg, med stöd från Svenska Filminstitutet och Göteborgs Stad.

Det Moderna Projektet får sin internationella premiär på Cinequest i USA, mars 2016.

Ögat Film består av regissören Anton Källrot och skådespelarna Ylva Olaison och Jonathan Silén, som sedan bolaget bildades 2011 utforskat metoder för filmskapande. Anton Källrot är manusförfattare och regissör som bl.a. står bakom filmerna Top Dog (2010) och Till Svenska Folket (2014). Ylva Olaison är skådespelerska och manusförfattare, som bl.a. setts i Vi är bäst! (2013), Ego (2013) och i uppsättningar på Backa Teater, Stockholms Stadsteater och Teater Tribunalen. Jonathan Silén är skådespelare och manusförfattare, som bl.a. setts i Min så kallade pappa (2014), Blondie (2012) samt på Göteborgs Stadsteater och Teater Tribunalen. Under festivalen kan Jonathan även ses i Moving Sweden-filmen Surprise! som har sin urpremiär på GIFF.

För bilder och intervjuförfrågningar hänvisas till Marie Kjellson på kjellson@kjellsonwik.se eller 0737-255 365.