Idus förlag

Långkok, svinhuvud och lite romantik

Pressmeddelande   •   Aug 21, 2015 09:37 CEST

Kulturtant möter hipster. Upphör möjligheten till transformering, bara för att man passerat en viss ålder? I Hornstull har det mesta förändrats; affärer, barer, restauranger och nya invånare har flyttat in, och plötsligt ställs gamla Södermalmsbor, inför ett nytt begrepp; hipster. Viola är en medelålders, ensamstående kvinna som tröttnat på one-night-stand, ensamhet och istället börjar målmedvetet arbeta på att fånga en man. Och hon har hittat sitt ögongodis, en lätt överårig hipster. Framgångskonceptet är hennes kokkonst, där hon är något utöver det normala, och han kan inte laga mat – trots att han är hipster – vad kan bli fel?

Boken innehåller mycket mat (speciellt husmanskost och långkok), recepten finns i slutet av boken. Maria har skapat en ny genre: Klim-lit (klimakterie-litteratur), som handlar om medelålders kvinnors svårigheter att hitta sin plattform; de känner sig unga men ändå är de förbisprungna. Allt handlar om att våga släppa lite på tryggheten.

Kontentan är (som de flesta av Marias böcker) att respektera den vi är, och inte försöka vara någon annan. Att jaga efter något kan vara lika förgängligt som att försöka fånga vinden. Var stolt över den du är!

Maria Fogelberg Nelson (f 1955), bor i Stockholm och är egenföretagare. Hon är certifierad Stress och friskvårdsterapeut och har universitetsutbildning inom olika humanistiska ämnen.

"Mycket underhållande och rolig, och med fantastiska recept från en svunnen värld. Det kliar i fingrarna att få ge sig hän åt fläsklägg och rotmos och grisfötter eller annat långkok." Maj-Gun

"Det var minsann angenäm läsning och en liten tår blev det också ..." Viktoria

Titel: Långkok, svinhuvud och lite romantik ISBN: 978-91-7577-230-1
Författare: Maria Fogelberg Nelson

Provläs boken: http://np.netpublicator.com/netpublication/n67438981
Högupplösta bilder: http://www.idusforlag.se/pressmaterial

För recensionsexemplar och frågor:
Ulrika Slottner, Idus förlag
ulrika@idusforlag.se

Kontakt med författare:
Maria Fogelberg Nelson
nelson@mbox309.tele2.se

Idus förlag, bokförlaget med hjärtat hos författarna.