HMCO AB

Låt alla hjärtans dag även bli alla näsors dag

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2010 07:40 CET

2010-02-12

Dofter styr en stor del av ditt känslomässiga liv, där du omedvetet signaleras att agera i allt från faror till kärlekens nöjen. Dofter förhöjer även dina smakupplevelser, och ger dig ett mer nyansrikt liv. Genom en medvetet vald inomhusmiljö, skapas grunder för mänsklig attraktion, och nya produkter förenklar förberedelserna att skapa positiva atmosfärkulisser, med hjälp av väl utvalda dofter.

De flesta känner till kopplingen mellan doftsinnet och mänsklig attraktion. Den innebär att näsan till stor del är inblandad i dina val av partners och att en logiskt sett oangenäm lukt som t ex svett, kan intressera dig och leda dina val, bortom ditt intellekt.

Det hela hänger samman med att vi i grunden är däggdjur, och har medärvt handlingsmönster som bl a dokumenterats i forskningen kring feromoner, där kopplingen mellan dofter och beteende försöker klargöras. Den visar bl a att kroppens signalsystem står i direktkoppling till andra kroppsfunktioner, utan att hjärnan behöver, eller kan blanda sig i.

Sammanhanget mellan näsa och hjärta förstärks ytterligare, när vi även vet att vissa icke kroppsnära dofter generellt upplevs mer attraherande än andra, vilket syns i innehållet i  t ex parfymer, där vissa doftessenser är mer förekommande än andra, och där skiljelinjer i tycke och smak, värderingar och attityder, oftast står att utläsa mellan manligt och kvinnligt.

Nose AB har under tio års tid utvecklat och distribuerat lösningar där doften fungerar som kommunikator, främst för att förändra rumslig atmosfär och skapa mer aktiva och avslappnande miljöer genom en patenterad teknik för doftspridning. Genom att använda denna teknik för att sprida önskade sensuellt tilltalande dofter istället för att själv bära dom, kan vara ett bra sätt att förbereda för möten hjärtan emellan.

För att manifestera näsans roll i parrelationer, och även genom dess direktkommunikation med reptilhjärnan och därmed även till hjärtat, har Nose AB till alla hjärtans dag tagit fram ett speciellt paket kallat Love Communication, med en röd Aromax doftspridare, laddad med fem sensuella och unika doftblandningar från bl a sandelträ, ylang-ylang, mysk, kakao, vanilj och sibirisk gran i en numrerad ”Alla-hjärtans-dag-upplaga”.

Paketet kan beställas från utvalda återförsäljare under perioden 12-19 februari 2010.

Det hela kan väl även ses som en kommentar till den av United Minds genomförda undersökningen som visade att kvinnor valde choklad före sex som förströelse under alla hjärtans dag.

Feromoner (från grekiskans pherein att bära eller transportera och hormon att stimulera) är enligt den första och mest accepterade definitionen substanser som sekreras ut av en individ och som tas upp av en annan individ från samma art, och där substansen ger upphov till en specifik reaktion. Feromoner är ämnen som tillverkas i kroppen och som organismer sprider för att påverka andra individers beteenden.

Nose AB har i tio år arbetad inom området upplevelsedesign, där doften är mediet och våra tekniklösningar verktygen.

För mer information: Nose AB, Lars O. Holmgren, 070-652 2395

nose@hmco.se, www.nose.se