Fondbolagens förening

Låt det orange kuvertet bli en möjlighet – inte ett dåligt samvete

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2010 14:06 CET

Från och med nu och fram till och med den 10 mars skickar den nya Pensionsmyndigheten ut det orange kuvertet. Där får du bland annat veta hur det går för den del av pensionen du kan vara med och påverka själv, nämligen premiepensionen.

På Fondspara.se finns guiden till hur du ser över dina fondval på myndighetens webb.

Få unga har gjort ett aktivt val av fond till premiepensionen och många som en gång har gjort ett val har stannat kvar i samma fond år efter år utan att förnya eller se över sitt fondinnehav. I samband med att det orange kuvertet kommer är det ett bra tillfälle att göra den där översynen.

”Den vanligaste frågan vi får är "Hur gör man?". Det är ännu inte så enkelt på Pensionsmyndighetens hemsida som både vi och den nya myndigheten önskar. Därför vill vi bidra med en guide till hur man tar sig fram på myndighetens sajt för att välja eller byta fonder”, säger Pia Nilsson, vd för Fondbolagens förening.

”Vi skulle önska att vi skulle kunna rekommendera gamla PPM:s Premiepensionslots. Lotsen är tänkt för den som "vill, men inte kan", men efter att ha gått in på den så vill man inte heller. Urvalet är för begränsat med räntefonder, som inte passar de flesta, och globala aktiefonder, där många av de bästa fonderna inte kan väljas i Lotsen. Så vi tycker att man ska strunta i Lotsen och gå direkt in på fondtorget. Våga sen vara kaxig och klicka på ’Jag har koll och väljer själv’”.

Pensionssparandet är mycket långsiktigt – för de nya spararna i systemet ska pengarna placeras i över 40 år – därför är fonder som placerar i aktier att rekommendera. Inkomstpensionen, som vi inte får placera själva, följer den ekonomiska tillväxten och kan jämföras med en säker ränteplacering. Premiepensionen kan vi däremot påverka med egna fondval, men den utgör bara en mindre del av hela den slutliga pensionen. Därför kan fonder med aktier vara ett bra alternativ i PPM för att få riskspridning sett ur ett helhetsperspektiv.

I genomsnitt (månadslön ca 20 000 kr) är premien till inkomstpensionen 32 000 kronor per år och den tar staten hand om. Till premiepensionen är genomsnittet 5 000 kronor och den får vi möjlighet att bestämma själv över.

Du hittar Fondbolagens förenings guide till hur du ser över dina premiepensionsfonder på www.fondspara.se.

Vid frågor kontakta:

Pia Nilsson, vd Fondbolagens förening

Åsa Drakenberg, informationschef

08-506 988 06, 070-731 00 69

Fondbolagens förenings hemsida: www.fondbolagen.se

Saklig och enkel information om fondsparande för privatpersoner: www.fondspara.se

Fem tips för premiepensionen

Visste du att?

• Du kan välja 1-5 fonder till premiepensionen. Om du inte väljer placeras dina pengar i ett statligt alternativ.
  •

• Det är bra att se över dina fondval. De pengar som varje år avsätts till din premiepen-sion placeras enligt den fördelning du gjorde senast.
  •

• Fondbyten är skattefria. Fondbyten inom premie-pensionssystemet utlöser ingen reavinstskatt.
  •

• Du får stora rabatter. Fondbolagen ger rabatter på fondavgiften inom premie-pensionssystemet, i genom-snitt mer än halva avgiften.
  •

• Avkastningen är det viktiga. Hur mycket fonden har ökat eller minskat i värde visas alltid efter att avgiften är dragen.

• FAKTA OM PREMIEPENSIONSSYSTEMET

• Av de drygt 600 fonder som Pensionsmyndigheten redovisar avkastning för sedan 2005, uppvisar fler än 300 fonder högre avkastning än den statliga Premiesparfonden under perioden (2005–2009). I själva verket är det ännu fler eftersom ingen hänsyn har tagits till de kraftiga rabatterna i myndighetens jämförelse.
    • Totalt har 18,5 procent av din pensionsgrundande inkomst under 2009 satts av till din allmänna pension. 16 procent av din pensionsgrundande inkomst går till inkomstpensionen och 2,5 procent till premiepensionen. Premiepensionen är den del i din allmänna pension som du har möjlighet att spara i fonder.
    • Den genomsnittliga placerade summan per pensionssparare är omkring
      5 500 kronor och som mest 9 000 kronor per år.
    • Bland dem som har gjort ett aktivt val är snittinnehavet 3,3 fonder.
    • Genomsnittlig avgift i premiepensionssystemet är 0,3 procentenheter efter en rabatt på i genomsnitt 0,5 procentenheter.

Föreningens medlemmar

Aktie-Ansvar, Alfred Berg Fonder, AMF Fonder, Avanza Fonder, Aviva Funds, Carlson Fonder, Catella Fondförvaltning, Danske Capital, Didner & Gerge Fonder, East Capital Asset Management, Enter Fonder, Erik Penser Fonder, Fidelity International, FIM Fonder, First State Investments, Folksam LO Fond, Franklin Templeton Investments, Gustavia Capital Management, Handelsbanken Fonder, Holberg Fondene, HQ Fonder, JP Morgan Asset Management, Lannebo Fonder, Länsförsäkringar Fondförvaltning, Nordea Fonder, Nordea Investment Funds, Odin Fonder, SEB Fonder, Simplicity, Skagen Fonder, Skandia Fonder, SPP Fonder, Swedbank Robur, Svenska Lärarfonder, Ålandsbanken Fonder, Öhman Fonder

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fondbolagens förening är en branschorganisation med uppgift att ta tillvara fondspararnas och fondbolagens intressen.

www.fondbolagen.se

www.fondspara.se - enkelt och sakligt om att spara i fonder