Tandvårdsskadeförbundet

Låt folk gratis ta bort amalgamet för att minska miljöutsläppen

Pressmeddelande   •   Maj 03, 2016 02:59 CEST

Låt de som vill byta ut sina amalgamfyllningar medan de lever. Då skulle kvicksilverutsläppen från krematorierna minska kraftigt. I dag räknar myndigheterna alltför lågt på hur mycket kvicksilver som frigörs vid kremering. Det innebär sämre rening av krematoriernas rökgaser och högre utsläpp av kvicksilver till miljön, enligt Tandvårdsskadeförbundets beräkningar.

- Alltfler har egna tänder kvar långt upp i åren, säger Ann-Marie Lidmark ordförande för Tandvårdsskadeförbundet. Personer över 65 år har i medeltal 10-20 gram kvicksilver i sina tandfyllningar och tio år senare har de fortfarande flertalet amalgamfyllningar kvar.

Naturvårdsverkets beräkningar på 3 gram per avliden är alldeles för lågt räknat, konstaterar Ann-Marie Lidmark. Tre gram kvicksilver innebär att den avlidne bara har en normalfyllning eller två mindre fyllningar.

Så få amalgamfyllningar har inte dagens äldre människor. De har snarare 6-7 amalgamlagningar och kanske en krona i detta material. Kvicksilver är tungt och en amalgamkrona väger närmare 10 gram och innehåller 4-5 gram rent kvicksilver.

Om regeringen menar allvar med att minska miljöutsläppen från krematorierna bör de också tillåta folk att gratis byta sina amalgamfyllningar mot mindre miljöskadligt material. Förutom miljövinsterna kommer sannolikt folkhälsan hos den äldre delen av befolkningen att förbättras.

Tandvårdsskadeförbundet bygger sina beräkningar på Dentalmaterialutredningens (SOU 2003:53) siffror om antal amalgamfyllningar hos befolkningen. Ingen annan statistik finns tillgänglig. Trots amalgamförbudet 2009 har omkring hälften av befolkningen amalgam i tänderna, vilket innebär att 15-20 ton kvicksilver finns lagrat i befolkningens tänder. Kremeringen kommer därför  att frigöra betydande mängder kvicksilver till miljön under de närmaste decennierna.

Till Tf:s rapport om kvicksilverutsläpp vid kremering (2013)

Mer information: Ann-Marie Lidmark, ordförande Tandvårdsskadeförbundet tel 070 7427957

epost:lidmark@gmail.com

Giftfri tandvård för bättre folkhälsa