Låt islänningarna bestämma sin egen ekonomiska politik!

Pressmeddelande   •   Jan 06, 2010 20:48 CET

Vänsterpartiet kommenterar Islands bankavtal

Tisdagen 5 januari meddelande den isländske presidenten Ólafur Ragnar Grímsson att han kommer att lägga in sitt veto mot en lag som bestämmer hur Island skall ersätta brittiska och holländska sparare som har förlorat pengar på den isländska bankkraschen och isländska internetbanken Icesaves affärer. Lagen skulle innebära att det isländska folket tillsammans kommer bli skyldiga de f.d. bankkunderna upp till 40 miljarder kronor.

• De som fortfarande förespråkar avregleringar och kapitalmarknader utan demokratisk ansvarsutkrävande borde åka till Island. Vad vi ser är ett skolboksexempel på nyliberalismens misslyckande, säger Hans Linde, Vänsterpartiets utrikespolitiska talesperson.

Både Storbritannien och Nederländerna har hotat med att frysa lån från Internationella Valutafonden IMF till Island och sätta hinder för Islands ansökan om EU-medlemskap om inte lagen godkänns. Vänsterpartiet är kritiskt mot detta agerande och kräver att den svenska regeringen nu står upp för Islands rätt att själv utforma sin ekonomiska politik.

• Nu måste det isländska folket själva få avgöra hur man tar sig ut sin djupa ekonomiska kris, säger Hans Linde. Sveriges regering måste tydligt inom IMF försvara Islands rätt att få lån och själva avgöra sin ekonomiska politik samt inom EU motsätta sig alla försök från Storbritannien och Nederländerna att försvåra medlemskapsförhandlingarna.

Även Sverige har villkorat sina lån till Island med att landet ersätter brittiska och nederländska Icasave-kunder, vilket inte Polen och Färöarna gjort.

• Sverige måste bistå islänningarna i deras djupa kris. Presidentens veto och en eventuell folkomröstning som säger nej till Icesave-lagen får inte innebära att Sverige fryser sina lån till Island, det är hög tid att Anders Borg gör klart att Sverige inte kommer att svika Island, avslutar Hans Linde.

För mer information, kontakta:

Hans Linde, 0702-900740

Vänsterpartiets presstjänst 070 620 0064