Mental Ergonomi, Anneli Godman

Låt oss göra 2016 till ett riktigt stressår!

Pressmeddelande   •   Jan 19, 2016 18:01 CET

Ja, du läste rätt! Jag utnämner året som vi just inlett till ett mäktigt stressår. Året då vi lär oss att bemästra stressen. Mitt i allt annat som vi behöver förhålla oss till med flyktingsituationen, de globala miljöhoten och en svajande ekonomi för många (fast Sverige går bra!). Och kanske just därför. Vi behöver lugn och tillit för att hantera de riktigt stora frågorna klokt. Och faktiskt, stressen är ett relativt litet problem och något som vi absolut själva kan påverka. Jag ska göra allt vad jag kan för att bidra med kunskap i mina artiklar. Jag hoppas att alla som behöver bemästra sin stress är beredda att göra jobbet.

Men kan man bara bestämma sig sådär för att bemästra stressen? Ja, säger jag, det går absolut! Jag har gjort det i mitt eget liv och till dags dato haft förmånen att få följa många som tagit sig ur stressens klor av egen kraft. Många gånger utan att behöva byta jobb eller göra andra stora förändringar. Det har snarare handlat om, väl så tuffa men klart genomförbara, små förändringar i vardagen. Och de har fått lön för mödan, i form av bättre mående, ökad självkänsla och minskad stress. Oftast i den ordningen.

Så här säger en av mina kunder, en ung person som var millimeter från att dunka pannloberna i väggen, när vi började träffas och interagera över nätet för ett halvår sedan: ”Det är en otroligt stor skillnad hur jag klarar av det höga trycket som råder på grund av årsbokslutet. Tidigare år har jag gråtit mycket och varit på dåligt humör. Nu kan jag koncentrera mig och göra klart efterhand. Jag har också lyckats att säga nej till uppgifter som inte ingår i mitt ansvarsområde. Det går ju faktiskt!”.

Vi har arbetat med och hen har tränat på att göra en sund daglig planering, jobba fokuserat och att ta lämpliga pauser. Det är helt makalöst vilken skillnad det gör. Vi ska inte förringa de små och möjliga åtgärderna.

Läs hela artikeln på Motivation.se

Anneli Ekström Godman, "den ofrivillige stressexperten", är skribent med mer än en kvarts miljon läsare på ledarskapssajten Motivation.se.

Anneli har en vision: att sprida kunskap om hur vi kan fungera på topp utan att bränna ut oss. Det går att kombinera hög produktivitet och välmående. Neuroledarskap och Mental Ergonomi ger kunskap och åtgärder. Verksamheten drivs inom Rindö Re AB.