Liberala ungdomsförbundet, LUF

Låt oss skåla för Migrationsverket också!

Pressmeddelande   •   Mar 31, 2006 14:23 CEST

Pressmeddelande från Liberala ungdomsförbundet

Presskontakt:
Per Jodenius
Tele: 08-410 242 30
E-post: per.jodenius@liberal.se

Fredag 31 mars, 2006

- Sedan 1999 har vi som tror på rättssäkerhet försökt tvinga igenom ett redan fattat riksdagsbeslut. Nu läggs tlänningsnämnden äntligen ner. Det är nästan så att jag kan gråta: S har tagit sju år på sig att genomföra nedläggningen.
Tusentals människor har kränkts, avvisats och mött döden på grund av detta, säger Frida Johansson Metso, 2:e vice ordförande Liberala ungdomsförbundet och före detta ordförande i Liberala Flyktingfonden.

- Idag skålar vi i champagne och tårta hos Liberala ungdomsförbundet. Nedläggningen är det första på mycket länge i den asylpolitiska debatten som är värd att skåla för.

- Men kampen slutar inte här. Det som visat sig de senaste åren är att det inte bara är nämnden, utan även Migrationsverket, som bidrar till de rättsvidriga processerna. Bara faktumet att verket fortfarande, i en tvåpartsprocess där de står som mot den asylsökande, ändå fortfarande väljer ut och avlönar den sökandes advokat borde vara nog för att det inte bara är Utlänningsnämnden som skall läggas ner, säger Frida Johansson Metso.

Pressbilder på Frida Johansson Metso finns på www.luf.se/press

Kontakta pressekreterare Per Jodenius för mer information.

Bakgrund, Utlänningsnämnden:
Utlänningsnämnden inrättades 1991 för att avlasta regeringen gällande asylärenden. Redan två år sedan började protesterna bland juristerna kring processens rättsvidrighet. Tre år senare kom den dåvarande utlänningslagen upp till debatt i riksdagen – vilket resulterade i en utredning. Återigen, tre år senare, föreslog utredningen att Utlänningsnämnden skulle läggas ner. Nya utredningar tog fart. Sedan 1999 har det funnits ett beslut i riksdagen om Utlänningsnämndens nedläggning – utan verkställning. Nu, sju år senare, händer det äntligen.