Miljöpartiet de Gröna i Stockholms stadshus

Låt upprustningen av miljonprogrammen ge tusentals gröna, lokala jobb

Pressmeddelande   •   Sep 02, 2010 11:55 CEST

Miljöpartiet välkomnar att staden äntligen upprustar miljonprogramsområdena. Samtidigt frågar vi oss varför det tog så lång tid för den moderatledda majoriteten att få igång den helt nödvändiga upprustningen. Miljöpartiet vill se högre ambitioner när det gäller energieffektivisering. Samtidigt vill vi verka för att tusentals lokala stockholmare ska få anställning för att medverka i upprustningen.
- Vår politik är att hela miljonprogramsbeståndet ska få halverad energianvändning. Dessutom vill vi satsa på fler passivhus. Moderaternas ambitioner på energieffektiviseringsområdet sträcker sig tyvärr endast till de områden som har fått statliga extrapengar, säger Yvonne Ruwaida (MP), oppositionsborgarråd Stockholms stad.

- Vårt förslag är att göra som i Södertälje. Satsa på att anställa lokal arbetskraft för att bygga och upprusta. Då skapas arbetstillfällen och praktikplatser för tusentals arbetslösa som därmed blir direkt involverade i upprustningen av sina områden, säger Yvonne Ruwaida (MP).

- Moderaterna påstår att omfattande ombildningar av hyresrätter krävs för upprustning av miljonprogrammen. Det är självfallet inte hela sanningen. Stockholms tre kommunala bostadsbolag har en mycket stark ekonomi som mycket väl klarar av upprustningen av miljonprogrammen, avslutar Yvonne Ruwaida (MP).

MILJÖPARTIET DE GRÖNA I STOCKHOLMS STADSHUS
Ragnar Östbergs Plan 1, 105 35 Stockholm