TheNewStringTheory

Låtidé från Göteborg genererar soldrivna lampor till fattiga samhällen i Afrika!

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2013 00:00 CET

Varför inte omsätta budskapet i en låt till konkret handling? Så resonerar Göteborgsbandet The New String Theory och provar ett lite annorlunda försäljningsknep med sin första singel. Alla intäkter från försäljningen av låten “As We Pray” går direkt till svenska företaget Givewatts som jobbar för miljövänliga energilösningar i utvecklingsländer söder om Sahara.

Genom ett facebook-event uppmanar bandet i en video sina fans att köpa deras nya singel där alla intäkter går till Givewatts’ arbete för att förse skolor och kliniker i utvecklingsländer med ren energi med hjälp av soldrivna lampor som ska ersätta fotogenlampor.

Låtskrivaren Thomas Fridner, som alltid haft ett intresse för miljöfrågor, säger: ”Låten skrevs inte med något syfte att bidra till en kampanj, men när det var dags för skivsläpp och idén att stödja ett ändamål väl slagit rot så kändes det som en idealisk kombo” och tillägger ”vi hade inte gjort detta om inte budskapet i låten hade klingat väl med kampanjsyftet, samt att vi tror på en synergieffekt av att kombinera låten med insamlingen”.

Facebook-eventet, med devisen one join = one donation, går under namnet “RELEASE for THE PLANET!” och har som målsättning att nå 1000 donationer/nedladdningar inom loppet av en månad. “Vi har satt en tidsgräns för insamlingen just för att vi hoppas få folk att agera samtidigt som pengarna behövs för att göra skillnad så snart som möjligt för de individer som berörs” säger Thomas.

Bandet släpper i samband med singeln även sin första EP och planerar att knyta ihop säcken för sina släpp genom att berätta historien bakom projektet i en nyproducerad minidokumentär.
”För de som inte riktigt förstår syftet med varför vi kör igång denna kampanjen kommer dokumentären att ge tydligt svar på det” hälsar Thomas.

The New String Theory satsar på att mixa olika stilar i sitt organiska/akustiska format; rock, pop, soul, blues, funk etc. Fokus ligger i mixen av rytmik, melodisk klarhet och textmässigt djup för att bilda ett eget unikt sound. Stämsång och intressanta arrangemang vävs ihop med udda harmonik för att skapa ett flyt och en svävande känsla i musiken.