AstrideE Music

Låtskrivaren och lundapågen Danne Falck släpper låten "Bränner Broar" i skånska reggaetoner! -Uttagen till final i Visfestivalen 2016!

Pressmeddelande   •   Jul 22, 2016 02:33 CEST

Låtskrivaren och producenten Daniel Falck från Lund släpper nu sin andra singel som artist. Denna gång i sköna reggaetoner, dock färgade med ett betydligt allvarligare budskap än tidigare. Och på skånska!

Låten heter "Bränner Broar" (Danne Falck feat. Mama Dash) och har dessutom i dagarna kvalificerat sig till slutomgången som ett av tre finalbidrag i den låtskrivartävling under "Visfestivalen 2016 i Lund" som äger rum onsdagen den 27 juliTemat skulle gärna innefatta politiska, samhällsrelaterade inslag, om att vi människor bör ta hand om varandra bättre.

"Bränner Broar" ingår i ett nyskapat musikprojekt tillsammans med delar av reggaebandet Mama Dash från Hässleholm i Skåne. En somrig reggae låt på skånska varvad med den rutin som Mama Dash besitter, hoppas Daniel nu kunna fånga upp ännu fler åldersgrupper än vad reggae genren redan anses ha idag.

- Det känns som om jag kommit hem igen, tillbaka till Lund där allt började för mig med musiken, säger Daniel. Jag är så oerhört glad och ärad att få framföra en låt med ett så viktigt tema och budskap som rör så många människor!

Idén föddes redan i början av sommaren när Daniel satte sig i studion för att skriva på lite nytt material för Mama Dash. Reggaebandet ligger sedan tidigare på hans och producentkollegan Jimmy Palms skivbolag, AstridE Music.

-Utmaningen var att kunna skriva mot en lite annorlunda riktning än vad Mama Dash med sina fyra album bakom sig tidigare varit kända för, berättar Daniel. Lättsam fast samtidigt något poppigare reggae och på svenska. Men, efter bara efter några klink på pianot, kände jag att den text och melodi som var tänkt skulle bli både glad och medryckande, plötsligt fick en väldigt allvarlig ton och innebörd istället, fortsätter Daniel.

-Något som jag direkt relaterade till ett tema jag sedan en så lång tid tillbaka velat skriva om; Den aktuella flyktingkatastrofen som just nu råder och totalt chockat vår värld. Om människor som flyr från krig, förtryck eller pga religion. Om ensamkommande barn som far illa när de färdas över haven. Om ändrade och hårdare lagar där framför allt vi i södra Sverige och Öresundsregionen fått erfara innebörden av gränskontrollerna. Samtalsämnet är oundvikligt och dyker upp vare sig man jobbar, är på parmiddag, i skolan eller på gymmet. Överallt, menar Daniel.

Vill Du vara med i i publiken och rösta, så framför Danne Falck ft. Mama Dash låten live under "Visfestivalen 2016" som äger rum onsdagen den 27 juli kl 19:00, Tegnérplatsen i Lund.

"Bränner Broar" kommer att finnas tillgänglig på Spotify, iTunes, Tidal, Apple Music mfl i augusti månad!

FAKTA: Daniel Falck har tidigare skrivit låtar för eller med olika svenska artister. Teman från jämlik-/jämställdhet till att stötta forskningen och Barncancerfonden.

Daniel Falck skrev bla även det officiella ledmotivet ”The World Is Mine” till Damernas Världsmästerskap i ishockey 2015.

FAKTA: Mama Dash är från Hässleholm och består av;

Patric Berg (Gitarr), Sanna Klementsson (Sång), Pedde Klementsson (Sång), Masse Widell (Keyboards), Micke Dahlén (Percussion), Roger Munch (Bas)

De har tidigare släppt fyra album, samtliga på engelska. Sedan ett år tillbaka har de släppt två nya singlar "Kalkat" och "Trassel" som är på svenska.

Följ Daniel Falck och Mama Dash på sociala medier:

Facebook, Instagram, www.astridemusic.com, www.mamadash.com

För mer information kontakta:

Daniel Falck, Låtskrivare, Producent, Musiker och Artist - AstridE Music

E-post: daniel@astridemusic.com