Scae Sweden

LaCimbali är årets tävlingsmaskin på Barista Cup

Pressmeddelande   •   Mar 08, 2013 11:31 CET

Den 21:a och 22:a mars avgörs Barista Cup 2013 på Fotografiska Museet i Stockholm. I detta officiella mästerskap i kaffehantverk ska baristan leverera kaffe av absolut högsta kvalitet. För det krävs otaliga timmars träning tillsammans med de finaste råvarorna och pålitlig och stabil utrustning.

– Vi är mycket stolta och glada över att kunna bidra till de svenska mästerskapen genom att låta de bästa baristorna tävla på en av marknadens bästa espressomaskiner, den WCE-certifierade M39 HD från anrika LaCimbali, säger Niklas Landberg på Hermelin som säljer LaCimbali i Sverige.

I Barista Cup ska den tävlande baristan servera espresso, cappuccino och en tolkning av sitt kaffe i en signaturdrink under 15 minuter. Kaffet och hantverket bedöms av smak- och teknikdomare. Vinnaren i Sverige representerar Sverige i Worlds Barista Championship som avgörs i Sidney i maj. Tillsammans med tvåan och trean får vinnaren dessutom besöka LaCimbalis fabrik i Italien och espressomaskinsmuseet Mumac Museum.

– För oss är kvalitet, kunskap och passion ledord och det känns både självklart och viktigt att vara med och stödja den viktigaste tävlingen för specialkaffe och dess kultur, eller som LaCimbali uttrycker det 'Passion makes the difference', fortsätter Niklas Landberg.

Tävlingen anordnas av Svenska Specialkaffeföreningen, SCAE Swedish Chapter, som också anordnar tävlingar i bryggkaffe, latte art och provsmakning. Erik Rosendahl, projektledare för tävlingen, på SCAE välkomnar LaCimbali och Hermelin till tävlingen:

– Vi är glada att ha LaCimbali ombord när landets godaste kaffe ska bryggas. Det kommer bli en fantastisk tävling för alla kaffefantaster på Fotografiska Museet i  mars, säger Erik Rosendahl.

För mer information:
SCAE:
Erik Rosendahl, 0708128813,
erik@dropcoffee.se / www.scae.se

Hermelin/LaCimbali:
Niklas Landberg, 08 586 110 77,
niklas.landberg@hermelinhandels.se / www.hermelinhandels.se

SCAE SWEDEN är en branschförening för den del av kaffebranschen som arbetar med specialkaffe - kaffe där god smak, hög kvalitet och bönornas ursprung är lika viktiga som den kommersiella aspekten. Organisationen är en svensk gren av den internationella organisationen SCAE (Speciality Coffee Association of Europe). Medlemmar är allt ifrån baristor, kaféägare och maskinleverantörer till kafferostare. En blandning av experter och entusiaster. Föreningen jobbar med att öka kunskapen och kvaliteten i branschen och hos landets kaffekonsumenter.