Ladbrokes

Ladbrokes anordnar vadslagning på gäddfisketävling

Pressmeddelande   •   Sep 29, 2008 08:00 CEST

Den 5:e oktober arrangeras Värtan Cup för tolfte året i rad av Sportfiskeboden i Täby. Ladbrokes sätter odds på tävlingen. Värtan cup är världens största gäddfisketävling sett till antalet deltagare, och växer för varje år som går. I år väntas fler än 200 lag med över 500 fiskare att ansluta.

"Tävlingsfiske är ännu inte lika etablerat i Sverige som i övriga Europa. Sportfiske engagerar mer än 3 miljoner svenskar årligen, och antalet riktigt aktiva uppgår till en miljon. För Ladbrokes är det lika naturligt att erbjuda spel på tävlingsfiske som att erbjuda spel på fotboll eller tennis, särskilt som fisket har så många fler utövare " säger Lasse Dilschmann

Värtan Cup har varit banbrytande i utvecklingen av ett modernt och hållbart sportfiske. All fisk måste ovillkorligen återutsättas. Tävlingsarrangören bedriver även andra fiskevårdande insatser med bland annat utsättningar av gös. Nytt för i år är att all fisk som fångas märks innan återutsättning, ett projekt initierat av Sportfiskeboden och Sveriges Officiella Fiskeguider och med bland annat Fiskeriverket och Sportfiskarna som samarbetspartners. Syftet är att öka kunskapen om gäddans tillväxt och flyttmönster.

"Årets tävling har redan sprängt alla gränser, och nyheten att vi märker fisk har tagits emot oerhört positivt. Möjligheten att kunna spela på de deltagande teamen ger helt klart en extra krydda till den prestigeladdade upptakten" säger Mikael Boettge, Sportfiskeboden.

"Värtan Cup är unik då det är en gammal kompistävling som genom åren vuxit i både storlek och ambition. Men trots att årets upplaga väntas få över 500 deltagare är tävlingens själ fortfarande intim och hjärtlig, försnacket mellan teamen har pågått sedan i somras med gliringar och passningar som eskalerar hela vägen till söndag morgon den 5:e oktober." fortsätter Lasse Dilschmann.

Ladbrokes skänker allt eventuellt spelöverskott från spel på Värtan Cup till fiskevårdandsinitiativ i samråd med tävlingsarrangörerna. Dessutom skänker vi 10000 kronor till Sportfiskeboden att användas för en fortsatt utveckling av ett hållbart modernt svenska sportfiske.

Vilket lag vinner Värtan Cup 2008?

Topp 10

Wallen/Shad 5,00

Fishmania 2 11,00

Söers Sportfiske 1 11,00

Ericsson 13,00

Gädexpressen 13,00

Gary´s 13,00

Tarzans gummi 13,00

Aklint 17,00

CW Fishing 17,00

Fat Boys 17,00

MaPa/Sportfiskealand.com 17,00

Hur många gäddor som fångas kommer att väga 10kg eller mer?
0 Gäddor 4,00

1 Gädda 2,75

2 Gäddor 2,75

3 Gäddor eller fler 5,00

För mer information:

Lasse Dilschmann, VD Ladbrokes Norden +46-8-407 64 56, +46-701 475 864, lasse.dilschmann@ladbrokes.se

Ladbrokes grundades 1886 och är ett världsledande spelföretag med 2583 vadslagningsbutiker och 14,000 anställda. Ladbrokes har dryga 2,5 miljoner registrerade kunder från 200 länder och säljer speltjänster på 12 språk.