Ladbrokes

Ladbrokes ansöker om pokerlicens - statens möjligheter till avslag är undanröjda

Pressmeddelande   •   Mar 31, 2006 11:27 CEST

Idag lämnar Ladbrokes in sin ansökan om pokerlicens till den svenska staten. Licensansökan bekräftar att bolaget vid en etablering i Sverige fullständigt kommer att uppfylla de socialpolitiska krav staten ställer på sitt eget spelbolag Svenska Spel. Därmed föreligger inga lagliga skäl till att inte släppa in Ladbrokes på den svenska internetpokermarknaden.

“Det skall bli mycket intressant att se hur regeringen agerar på denna ansökan. Det enda lagliga skälet till att säga nej till oss är härmed undanröjt" säger Douglas Roos, Ladbrokes VD i Norden, i en kommentar till att Ladbrokes skall uppfylla samma socialpolitiska krav som Svenska Spel.

Regeringes spelutredare, Jan Francke, lät meddela i januari 2006 att den svenska lotterilagstiftningen fullständigt var satt ur spel i och med statens expansiva pokerpolitik. Ladbrokes har vid upprepade tillfällen påpekat just detta: svensk spelpolitik har uppenbart inte till syfte att systematiskt minska spelutbudet utan snarare ogenerat öka statens intäkter och utbud i strid med gällande rätt. Därmed strider spelmonopolet mot EG-rätten och EG-domstolens Gambelli-dom.

Ladbrokes, en seriös spelaktör sedan 120 år, ser goda möjligheter i ett beviljande av sin ansökan som avser att erbjuda en svensk pokerpublik internationella möjligheter i en säker miljö. Ladbrokes världsledande poker har varit aktiv sedan 2001. Ladbrokes poker omsätter ca 100 miljoner SEK varje dag i potter.

För mer information:

Douglas Roos, VD Ladbrokes Norden, +46-8-407 64 43, +46-70-735 21 25, douglas.roos@ladbrokes.se

Ladbrokes grundades 1886 och är ett världsledande spelföretag med 2583 vadslagningsbutiker och 14,000 anställda. Ladbrokes.com har 2 miljoner registrerade kunder från 200 länder och säljer speltjänster på 12 språk.