Ladbrokes

Ladbrokes kommentar: Hovrätten ogillar spelmål

Pressmeddelande   •   Jun 22, 2011 13:16 CEST

Hovrätten har idag avkunnat dom i Gerdin AFTONBLADET/ Sjöberg EXPRESSENmålet. Domstolen upphäver tingsrättens dom och ogillar åtalet. Domen fastlår att licensierade bolag inom EU-området har rätt att kommunicera med spelkonsumenten genom nationell media, i detta fall svensk.

Ladbrokes har stridit för en omreglerad svensk spelmarknad sedan 2001. Artikel 49 i EU-fördraget har samma relevans idag som då och den svenska statens bristande förmåga att avmonopolisera och omreglera den svenska spelmarknaden får nu återverkningar även i svensk domstol .

”Till sist har svensk domstol fastslagit, ett redan etablerat faktum,  att svenska spelkonsumenter är sammanfogade med EU:s lagstiftning och har samma självklara rättighet som alla medborgare inom EU, att köpa speltjänster av licensierade aktörer inom EU-området” säger Andreas Gillberg, Ladbrokes Nordenschef

"Att nationalstaten väljer att förhala genom omfattande mytbildning kring spel, spelbolag och spelbolagens intentioner istället för att vara konstruktiva inom regleringsområdet är ett otvetydigt faktum, nu hoppas vi att domen inspirerar staten att bygga en modern och ledande reglering inom EU" avslutar Gillberg

För mer information:

andreas.gillberg@ladbrokes.se Andreas Gillberg, Ladbrokes Nordenchef, +46-8-4076445, +46–707608715

Ladbrokes grundades 1886 och är ett världsledande spelföretag med med närmare 3000 vadslagningsbutiker i Storbritannien, Irland, Belgien och Spanien. Ladbrokes har mer än 16000 anställda. Vi tar emot 10 miljoner vad/bet varje vecka och över 14 miljarder pund i insatser varje år. Ladbrokes.com har dryga 3 miljoner registrerade kunder. Företaget är noterat på Londonbörsen sedan 1967 och representerat i Sverige sedan 2001.