Ladbrokes

Ladbrokes Plc – Delårsresultat, årets första sex månader, 2006-06-30

Pressmeddelande   •   Aug 09, 2007 08:10 CEST

Rörelsevinsten uppgick till en rekordnivån på £195.0 miljoner (första halvår 2006: £151.3 miljoner) med ett väsentligt bidrag från storspelare över Ladbrokes telefontjänst.

Butiksrörelsen i UK gick tillbaka trots ett starkt resultat från spelautomater (FOBTs fixed odds betting terminals) i butikerna till följd av ökade kostnader och sänkt brutto vinst (gross win) vid försäljning över disk.

eGaming, Ladbrokes Internet och telefonrörelse, ökade vinsten med 8,9 % till £ 72,5 miljoner (första halvår 2006: £ 66,6 miljoner) med 441,000 unika aktiva spelare (upp 5 %).

Sportbokens nettovinst steg med 14% till £ 27,1 miljoner.

Ladbrokes etablerar spelbutiker i Italien (för närvarande 12 butiker) och ansöker om spellicencer i Madridregionen och i Baskien där endast tre licenser kommer att utfärdas.

Interimsutdelning uppgår till 4,85 pence (2006 interimsutdelning: 4,6 pence). Återköpsprogram av aktier kommer att påbörjas under andra halvåret 2007.

Ytterligare utveckling av den svenskspråkiga sajten på Ladbrokes.com har påbörjats vilken bland annat inkluderar utökat traverbjudande och en ny svensk pokerklient.

Minskad rörelsekostnad för divisonen eGaming med 5 % till följd av uppköp av Sponsio Norden i januari 2007.

Under 2007 granskas svensk lotterilagstiftning av EU-kommissionen i syfte att få den svenska regeringen att anpassa spelmarknaden och dess lagstiftning till Romfördraget och gällande direktiv från EG-domstolen. Ladbrokes spelar en viktig roll i den debatt som pågår och kommer att under hösten presentera för den svenska regeringen förslag på hur man åstadkommer starkare konkurrens på spelområdet samtidigt som man skyddar konsumenten och utvecklar en hög social ansvarsnivå på spelmarknaden.

Ytterligare information ges av:

Finansdirektör Brian Wallace +44 8515 5532

Chef Investor Relations Julian Arlett +44 7976 348 913

Chef Public Relations Ciaran O’Brien + 44 79 76 180 173

VD Sponsio Norden Douglas Roos + 46 70 735 21 25

En telefonkonferens för intresserade hålls klockan CET 10.30. Telefonnumret är +44 20 8817 9301, fråga efter ’Ladbrokes plc interrim result’. För mer finansiell data vänligen gå till www.ladbrokesplc.com

bilaga: interemistiskt delår 2007

Ladbrokes grundades 1886 och är ett världsledande spelföretag med 2583 vadslagningsbutiker och 14,000 anställda. Ladbrokes har dryga 2,5 miljoner registrerade kunder från 200 länder och säljer speltjänster på 12 språk.