LRF, Lantbrukarnas Riksförbund

Läckert och tryggt ska sälja svensk mat

Pressmeddelande   •   Maj 26, 2004 14:41 CEST

Inom kort drar LRF och livsmedelsbranschen igång en flerårig kampanj för att lyfta mervärdena i svensk mat. – Vi vet att över 80 procent av svenska folket har stort förtroende för råvaror som produceras av Sveriges bönder. Ändå säljs allt mindre svensk mat i butikerna. Det vill vi ändra på, säger Annichen Kringstad som ska leda projektet.

Svenska livsmedel har ett starkt förtroende bland svenska konsumenter. I april 2004 sade sig 88 procent av svenskarna ha stort förtroende för råvaror som produceras av Sveriges bönder. Men vad konsumenterna säger i en undersökning stämmer inte alltid med deras beteende i livsmedelsbutiken.

– Det är ofta helt andra drivkrafter som styr vad vi lägger i kundvagnen, säger Annichen Kringstad. Maten ska förstås kännas trygg och säker och vara producerad med omsorg om djur och natur. Men smak och upplevelse, hälsa och sundhet, status och bekvämlighet blir allt tyngre argument för konsumenterna.

– Vi måste göra som Volvo. Att bara sälja på säkerhet och trygghet räcker inte. Vi måste få in mer ”körglädje” och lust också när det gäller hur vi ska sälja svensk mat, fortsätter hon.

Till grund för flermiljonsatsningen, som inte kommer att bli en traditionell annonskampanj, ligger omfattande konsumentstudier.

– Vi vet bättre nu hur konsumenterna resonerar. För att lyckas måste vi utgå från konsumenternas drivkrafter. Vi har varit för produktionsorienterade tidigare, konstaterar Annichen Kringstad.

Bakom storsatsningen står bland andra LRF, Swedish Meats, Svensk Mjölk, Lantmännen, Svensk Fågel, Svenska Ägg, Gröna Näringens Riksorganisation, Sveriges Grisproducenter, Kött & Charkföretagen och Svensk Köttinformation.

– Det känns väldigt bra att vi lyckats samla alla stora livsmedelsföretag och branscher och att vi är överens om hur vi ska arbeta. Kampanjen smyger igång under sommaren och accelererar under hösten.