Fortum Sverige AB

Lägesrapport från Fortum kl 21:00 fredag den 30 december

Pressmeddelande   •   Dec 30, 2011 21:00 CET

Det hårda arbetet med reparation av Fortums elnät i Gävleborg har fortsatt under dagen, men ett stort arbete återstår. Bedömningen är att det kommer att vara cirka 800 kunder utan ström på nyårsaftons morgon.

Det är många s.k. lågspänningsfel kvar som var och ett påverkar ett fåtal kunder.

Att reparera en ledning med få kunder kräver nästan lika stor arbetsinsats som att reparera en ledning som ger ström till många kunder. Därför tar det lång tid för de sista kunderna att få strömmen tillbaka.

Reparationsarbetet kommer att fortsätta hela nyårshelgen. Vi kan i nuläget inte ge prognos för hur många kunder som kommer att vara utan ström över nyår. Det kommer också att vara kunder utan ström in i nästa vecka.

Vi har nu ett 40-tal reservelverk i drift i elnätet.

Antal kunder utan ström 30 december kl 21:00

Bollnäs 114

Hudiksvall 511
Ljusdal 86
Nordanstig 55
Ockelbo 3
Ovanåker 30
Söderhamn 32

Vi tar tacksamt emot information om ledningar som hänger ned eller ligger på marken. Dessa kan vara spänningsförande och får absolut inte vidröras. Information om ledningar som rivits ned och om träd på ledningar lämnas till vår felanmälan, tfn 020-44 11 00.

Det aktuella driftläget kan följas via: http://edw.fortum.se samt via mobiltelefonen: www.fortum.se/stromavbrottmobil

För ytterligare information kontakta:

Fortums pressjour, tfn 0200-81 88 10

Fortum
Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning samtidigt som vi levererar ett förstklassigt resultat till våra aktieägare. Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme, samt experttjänster inom dessa områden.

Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland och Östersjöområdet. I framtiden ser vi även att den snabbt ökande avregleringen av energimarknaderna i Europa och Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt. Under 2010 uppgick Fortums omsättning till 6,3 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,7 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 10 500 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors. Ytterligare information: www.fortum.com