Miljöpartiet de gröna

Lägre ersättning till utförsäkrade tas upp i riksdagen

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2010 13:14 CET

Vad kommer regeringen att göra för att de utförsäkrade ska få mer och inte mindre pengar? Den frågan vill miljöpartisten Gunvor G Ericson i socialförsäkringsutskottet ha svar på i riksdagen från arbetsmarknadsminister Sven-Otto Littorin.
I januari fick 72 procent av de utförsäkrade mindre ersättning utbetalt än vad de tidigare fått från sjukförsäkringen. Före jul sa arbetsmarknadsminister Sven-Otto Littorin sa att "Majoriteten av dem som nu lämnar sjukförsäkringen och går över och får den här introduktionen på Arbetsförmedlingen. De kommer faktiskt att få lite mer i plånboken än man hade när man var sjukskriven."

- Jag lämnar i dag in en interpellation i riksdagen för att få svar från arbetsmarknadsminister Sven-Otto Littorin på vad som hände med dem som kastades ut ur sjukförsäkringen, säger Gunvor G Ericson.

- Jag vill också veta vilka åtgärder ministern tänker vidta för att de 50 000 som kastas ut ur sjukförsäkringen ska ges verkliga möjligheter till rehabilitering och verkliga chanser till jobb, säger Gunvor G Ericson.

Interpellationen "Löften för de som kastas ut ur sjukförsäkringen" finns i sin helhet nedan.

FÖR VIDARE INFORMATION:
Gunvor G Ericson, 070-795 22 80
Mattias Bengtsson Byström, pressekreterare, 0736-27 53 83

MILJÖPARTIET DE GRÖNA
Riksdagen, Mynttorget 2, 100 12 Stockholm
08-786 40 00 (växel)
Läs mer om grön politik: www.mp.se
Se också: www.youtube.com/miljopartiet och www.twitter.com/miljopartiet