Bosch AB

Lägre kostnader med nya tvättmaskiner ur WOP-serien

Pressmeddelande   •  Jun 11, 2003 15:44 CEST

Tvättmaskinen som själv bestämmer vattenmängd och program

Den toppmatade tvättmaskinen WOP 2650 har nu utvecklats ytterligare mot föregångaren.

Maskinen reglerar själv mängden vatten och känner av vilken typ av textilier som tvättas. Resultatet betyder lägre elkostnader, lägre vattenförbrukning, lägre tvättmedelsförbrukning och mindre slitage på kläderna.

Maskinerna i den nya uppgraderade serien är små och kompakta och passar därför utmärkt även för de trångbodda. Trots det lilla formatet har serien en tvättkapacitet på 5 kilo och precis som Bosch övriga maskiner har de mångdubbelt vattenskydd, vilket betyder skydd mot vattenskador. WOP-serien är även bra för ömtåliga plagg genom att vattenmängden anpassas automatiskt, den använder mjuksköljning och har varsamma trumrörelser. I den nya centrifugeringen som innehåller sex steg finns dessutom en speciell yllecentrifugering.

Specialanpassad för varje tvätt

Nya WOP-serien tar hänsyn till vilken typ av textilier som tvättas och mängden tvätt, och reglerar därefter själv tvättinställningarna. Den kan själv avgöra om tvätten behöver intensiv eller skonsam behandling. Även antal sköljningar och centrifugering anpassas automatiskt för varje tvättillfälle. WOP-serien är även utrustad med skumkontroll vilket ger en välsköljd tvätt. En ny och tydligare display visar vilket program som är i gång samt återstående tvättid. En automatisk parkering ser till att tvättrummans lucka alltid stannar vid maskinöppningen. Bosch WOP-serie har sedan tidigare energiklass A och tvätteffektivitet A.

Rekommenderat utpris till kund:
WOP 2650 från ca 6 790 kronor

Direktlänk till bilder och text på Bosch hemsida:

För ytterligare information kontakta:
Mattias Gunnarsson, produktansvarig Sverige, Bosch
tel. 08 - 734 12 00, e-post: mattias.gunnarsson@bshg.com

Maria Ölander, reklamansvarig Sverige, Bosch
tel. 08 - 734 12 00, e-post: maria.olander@bshg.com

Björn Edenfeldt, PR- och reklamchef Bosch Nordeuropa
tel. 08 - 734 12 00, mobil: 070 - 574 49 70, e-post: bjorn.edenfeldt@bshg.com

BSH Hushållsapparater AB (Nordeuropa), som marknadsför Bosch, Siemens och Gaggenau, bildades 1997 och finns idag i Sverige, Norge, Danmark och Finland. BSH ingår i Bosch and Siemens Home Appliances Group, ett av världens ledande företag i vitvarubranschen. Omsättningen i Norden 2002 var 2,8 miljarder SEK.