Basunera AB

Läkemedel lanseras mot pollenallergi

Pressmeddelande   •   Apr 22, 2013 12:12 CEST

Pollensäsongen står för dörren och då lanseras BLOX4 Allergy®, ett nytt läkemedel mot pollenallergi som utvecklats av svenska forskare särskilt för nordiska förhållanden. Nästan var femte svensk lider på vårkanten av rinnsnuva, nästäppa och röda ögon och det som även kallas för hösnuva är inte enkelt att behandla.

Idag rullar de första reklamfilmerna ut på TV3. Filmerna är producerade av Animero som fick uppdraget efter en idépitch. Två filmer har producerats, "Fågelskådaren" och "Golfaren". Idén bygger på två karaktärer där den ene stör den andre med sin hösnuva. "Vi ville visa symptomen som alla allergiker känner igen så väl, utan att förmedla en negativ känsla" säger Patrik Asterhag, Creative på Animero.

Läkemedelsföretaget Bioglan som står bakom produkten ville se ett upplägg med en varm och gärna lite humoristisk ton. "Vi fastnade genast för Animeros förslag och deras idé med två karaktärer som åskådliggör ett problem och en lösning" säger Calle Sirén, Head of Communication på Bioglan.

Det var inte helt enkelt att filma i så god tid inför allergisäsongen. "Varje filminspelning har sina utmaningar, här handlade det bland annat om att borsta klippor fria från snö och montera mossa för hand" säger Anders Larsson, regissör på Animero.

Se första filmen här: www.korta.se/bioglan

OM BLOX4 ALLERGY®
BLOX4 Allergy® är speciellt på flera sätt, först och främst blockerar det allergener som pollen och kvalster innan de får fäste i slemhinnorna. Det innehåller ingen aktiv substans och inga konserveringsmedel som kan ge upphov till biverkningar. Därför kan också gravida tryggt använda produkten. BLOX4 Allergy® är ett nässpray som lägger en mikroemulsion – en skyddande hinna – över näsans slemhinna. Skyddet kommer redan efter en minut och kvarstår i upp till sex timmar dagtid. Nattetid består skyddet dubbla tiden.

Patrik Asterhag, Creative
Direkt: 042-400 04 13
Web: www.animero.com

Calle Sirén, Head of communication
E-Mail: calle.siren@bioglan.se

OM BIOGLAN
Bioglan AB är ett Malmöbaserat läkemedelsföretag som utvecklar, producerar och marknadsför läkemedel och medicintekniska produkter.

OM ANIMERO
Animero är en digital produktionsbyrå som startades 2001 och har kontor i Helsingborg och Stockholm. Bland uppdragsgivarna finns företag som TV4, HARIBO, Kinnarps, Kronägg och Universal Music.