Sibbarps International AB

Pressinfo:
                                                               Malmö 20101013

Läkemedelsverket häver marknadsförbud för PutOn kondomer

Idag kl 12 meddelade Läkemedelsverket att det åter är tillåtet att sälja kondomerna från PutOn. Man har också lovat att publicera detta på sin hemsida senast under torsdagen.

– Vi var säkra på att det skulle gå så här säger Ted Wendt på Sibbarp International i Malmö som utvecklar PutOn kondomerna. Men det är skönt att Läkemedelsverket kunde tänka om på mindre än ett dygn.

Bakgrunden är att Läkemedelsverket igår eftermiddag beslutade om ett marknadsförbud för PutOn kondomerna. Detta eftersom ett kinesiskt namn på CE-certifikatet från tyska TÜV blivit fel. Någon förfalskning, vilket antytts, har det alltså inte varit fråga om.

– Förra tisdagen fick vi veta att det stod fel namn på certifikatet. Då hette det att vi skulle återkomma med ett nytt intyg inom tre veckor. Ändå stoppade man vår försäljning redan efter en vecka. Det kändes tungt.

Att PutOn kondomerna kontrollerats av den oberoende tyska provningsanstalten TÜV innebär att de underställts samma granskning som alla andra kondomer på den svenska marknaden.

Dessutom är cirka 95 % av samtliga kondomer i svenska butiker, oberoende vad de heter, i själva verket tillverkade i Asien. Vissa av dem, som till exempel PutOn, har produktutveckling i Sverige.

– Säkert ser även Läkemedelsverket fördelar med att det kommer in fler aktörer inom kategorin kondomer. Idag har ett enda företag närmast monopolställning och det ska vi utmana, lovar Ted Wendt.

Presskontakt:
Ted Wendt, 040-644 41 88

Samtliga produkter från PutOn Condoms är CE-märkta enligt MDD-direktivet. Detta betyder att vi följer de krav som ställs på preventivmedel och medicintekniska produkter. Kondomerna från PutOn marknadsförs av Sibbarps International AB som arbetar med utveckling och distribution av produkter inom kategorin personliga upplevelser. Företaget har sitt säte i Malmö.