Stockholms Idrottsförbund

Längdhoppare får OS-stipendiet

Pressmeddelande   •   Mar 15, 2006 13:43 CET

Michel Tornéus, IFK Tumba Friidrottsklubb, får 2005 års upplaga av Stockholms OS-stipendium.

Michel, som är född 1986, är en talang utöver det vanliga och redan en av Sveriges absolut bästa längdhoppare. Hans utveckling de tre senaste åren är
remarkabel: 2003: 7,07m, 2004: 7,41m, 2005: 7,94m. Det sistnämnda resultatet, som är en centimeter från det svenska juniorrekordet, nådde han vid Världsungdomsspelen i Göteborg.

Under fjolåret hann Michel också med att vinna både junior-SM (7,58) och ta hem klubbens första guldmedalj på ett senior-SM (7,81). Bland andra tunga meriter kan nämnas att han, i hård internationell konkurrens, kom tvåa i en juniorgala i tyska Mannheim, blev fyra i junior-EM i Litauen och tvåa i MAI-galan efter den amerikanske kanonen Miguel Pate men före både svenska och andra seniorelithoppare.

I sommar går EM i Göteborg. Kvalgränsen dit är 7,95. På frågan om Michel kan klara det, svarar hans tränare Oscar Gidewall:
- Det tror jag absolut. Michel har i vinter haft litet ljumskproblem, men det är ingenting som ska störa utomhussäsongen. Vi räknar med årsdebut i början av juni.

Stipendiet utdelas till "en såväl nationellt som internationellt väl meriterad - företrädesvis yngre - idrottsutövare från Stockholmsdistriktet med förutsättningar för framgångsrikt, framtida OS-deltagande", som det står i statuterna.

Stipendiet är på 20 000 kronor och kommer att delas ut på Sveriges Olympiska Kommittés årsmöte den 27 april.

I juryn ingår representanter för Stockholms Idrottsförbund, Sveriges Olympiska Kommitté och Stockholms sportjournalister.

För ytterligare information: Dag Lindström, styrelseledamot i Stockholms Idrottsförbund, tel 08-99 15 18, 070-555 85 02.
Bifogar även pressmeddelandet i pdf-format.

Annika Forsgren
Marknadsföring/Information
Stockholms Idrottsförbund
Smidesvägen 5, 171 41 Solna