Länsförsäkringar

Länsförsäkringar AB får högt kreditbetyg - A - av Standard & Poors´s

Pressmeddelande   •   Nov 03, 2003 12:00 CET

Länsförsäkringar AB får kreditbetyget A- med utsikten "stable" av Standard & Poor's. Det är första gången som Standard & Poor´s ger kreditbetyg åt Länsförsäkringar AB. Det högsta kreditbetyget av sakförsäkringsbolag i Sverige, A, har Länsförsäkringar Sak, dotterbolag till Länsförsäkringar AB.

– Det höga kreditbetyget är ett bevis på Länsförsäkringars finansiella styrka och goda ekonomiska resultat samt framgångar på marknaden. Vårt fokus är inriktat på ökad effektivitet, sänkta kostnader, förbättrade resultat och en ansvarsfull placeringsfilosofi, säger Sten Dunér, Koncerncontroller Länsförsäkringar AB.

Standard & Poor's skriver att huvudorsaken till bedömningen är den finansiella styrkan, som trots osäkerhet på marknaderna, förblir stark. Det starka varumärket och det faktum att Länsförsäkringar under de senaste tio åren har Sveriges mest nöjda kunder är en annan viktig orsak. Utvecklingen inom sakförsäkring är en tredje faktor som Standard & Poor's fäster stor vikt vid, inte minst det faktum att totalkostnadsprocenten förbättrats från 115,5 till 106 procent på mindre än två år. Standard & Poor's skriver i sin kreditbedömning vidare att inriktningen har ett tydligt fokus på lönsamhet och marknadstillväxt.

För ytterligare information kontakta:

Sten Dunér
Koncerncontroller Länsförsäkringar
sten.duner@lansforsakringar.se

Mikael Östlund
Informationschef Länsförsäkringar
mikael.ostlund@lansforsakringar.se

Länsförsäkringar är med 24 självständiga länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB Sveriges enda kundägda och lokalt förankrade bank- och försäkringsgrupp. Länsförsäkringar har Sveriges mest nöjda kunder och har den mest prisvärda banken med de mest lojala kunderna. Länsförsäkringar är Årets Sak- och Livförsäkringsbolag enligt Affärsvärlden och utnämndes till Årets Bank av Privata Affärer 2002. Länsförsäkringar har ett brett utbud av försäkringar och finansiella tjänster för företag och privatpersoner. Länsförsäkringar är marknadsledande inom svensk sakförsäkring. Marknadsandelen uppgår till knappt 30 procent. Marknadsandelen inom liv- och pensionsförsäkring är 11,0 procent och inom bank 2,8 procent. I Länsförsäkringar ingår även Agria Djurförsäkring. Länsförsäkringar förvaltar tillgångar om 130 miljarder kronor. Premieinkomsten uppgick år 2002 till cirka 20 miljarder kronor.