En bra start - Brynäs IF

Länsförsäkringar Gävleborg ny huvudpartner

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2014 10:00 CEST

Idag blev det klart med en ny huvudpartner till Brynäs IF och En bra start. Det är Länsförsäkringar Gävleborg som nu väljer att teckna ett samarbetsavtal som sträcker sig över tre år. Avtalet innebär att Länsförsäkringar blir föreningens andra huvudpartner. Totalt kommer Brynäs IF att ha plats för fem huvudpartners i den nya partnerstrukturen.

– Vi är naturligtvis väldigt glada över det här samarbetsavtalet med Länsförsäkringar Gävleborg, säger Johan Cahling, vice klubbdirektör i Brynäs IF. Länsförsäkringar Gävleborg är ett tryggt, starkt och trovärdigt varumärke för många barnfamiljer runt om i regionen. De är en optimal partner för oss eftersom vi vilar på samma värdegrund. Tillsammans startar vi nu en spännande utvecklingsresa med målet att skapa ökad samhällsnytta i regionen.

– Det här är något som vi ser stor potential i, inte bara för Gävle utan för hela länet. Tillsammans med Brynäs IF, UNICEF, andra föreningar, organisationer och företag ska vi kraftsamla för att skapa mer nytta och sysselsättning för många barn och ungdomar, säger Mats Åstrand, ordförande i Länsförsäkringar Gävleborg.

En bra start är en ny verksamhet inom Brynäs IF. Verksamheten är för alla barn, och ska stödja eldsjälar, ledare och lärare samt skapa konstruktiva, roliga och lekfulla aktiviteter för barnen på deras hemmaplan. Verksamheten kommer också arbeta för att få ut ungdomar i jobb. En bra start görs tillsammans med UNICEF och Brynäs IF:s starka partners och i samverkan med många andra goda krafter och föreningar. Arbetet kommer att bedrivas regionalt genom En bra start, nationellt via klubbens bortamatcher, och globalt via UNICEF.

– Många företag pratar om social hållbarhet idag. Men, det är viktigt att ha företag som har mod att vara banbrytare och som uppriktigt är beredda att delta både aktivt och strategiskt i arbetet. På så vis ökar vi möjligheterna att fler barn och eldsjälar får det stöd de behöver. Där är Länsförsäkringar i framkant och en viktig partner för oss, säger Johan Cahling.

En bra start kommer att verka i Gävleborgs län, och målsättningen är att etablera samarbeten med idrottsföreningar och organisationer som finns i respektive stad i regionen. Klara samarbeten i regionen är Hudiksvalls HC, Ljusdals BK och Järvsö IK, och samtal förs med fler aktörer. Allt för att fler barn i regionen ska få en bra start i livet.

– Att vara involverad i samhället vi verkar i är viktigt för oss och som kundägt bolag är vi ju måna om att engagera oss i sammanhang där vi kan göra verklig nytta, säger Per-Ove Bäckström, VD, Länsförsäkringar Gävleborg. På lång sikt är detta ett förebyggande arbete som också kommer att resultera i färre skador, vilket är positivt för alla, inte bara för våra kunder.

– Att Länsförsäkringar Gävleborg nu går in som huvudpartner till Brynäs IF och verksamheten En Bra Start är en mycket glädjande nyhet. Tack vare initiativ som En Bra Start och samarbeten som detta
kan många barn få den hjälp och det stöd de behöver och har rätt till, säger Per Westberg, vice Generalsekreterare UNICEF Sverige.