Aifloo AB

Länsförsäkringar investerar i Aifloos övertecknade emissionsrunda

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2016 11:31 CEST

E-hälsoföretaget Aifloos nya investeringsrunda på 12 MSEK blev snabbt övertecknad. Aifloo har sedan hösten 2015 erhållit närmare 25 miljoner i finansiering. Aifloo utvecklar världens första självlärande e-hälsosystem.

”Det är extra glädjande att samtliga våra anställda valde att investera även i denna runda”, säger Michael Collaros VD på Aifloo.

Länsförsäkringar Sak, som är Sveriges största försäkringsbolag på hälso- och trygghetsområdet, går nu också in som ägare i Aifloo. Thomas Abrahamsson chef för Länsförsäkringars hälsoförsäkringar kommentarer saken:

” Det är ett mycket spännande område som Aifloo är verksamt inom. Vi ser stora möjligheter att i framtiden kunna erbjuda våra kunder nya moderna trygghetslösningar, säger Thomas Abrahamsson, chef för affärsområde Hälsa i Länsförsäkringar.”

På frågan vad det är som gör att Aifloos redan har blivit så pass uppmärksammat svarar Aifloos VD Michael Collaros ”Vi har själva varit övertygade om att vi har en både fantastisk och viktig idé och det är naturligtvis roligt att intresset för Aifloo nu har blivit så stort, men timingen är nog helt enkelt den rätta. Det är alltid en kritisk faktor vid teknikutveckling, framförallt med teknologier med hög innovationshöjd.

Michael Collaros fortsätter ”Kombinationen av vår nyutvecklade sensorarkitektur och unika algoritmer för artificiell intelligens gör att Aifloo just nu har en ledande position inom ett mycket hett område. Inför den globala produktlanseringen 2017 kommer Aifloo att genomföra en stor internationell finansieringsrunda. Den framgångsrika finansieringsrunda som vi nu fört i hamn ger oss ett bra läge att utveckla våra produkter och vårt företag innan vi står inför den globala lanseringen.”

———

Nära 20 % av befolkningen i västvärlden är över 65 år och andelen fortsätter att växa. Människors stödbehov ökar vilket redan är en stor utmaning för samhället. Aifloo utvecklar ett e-hälsosystem, baserat på en unik Artificiell Intelligens (AI), som ökar tryggheten genom att förstå och analysera beteenden och varna vid fara. Detta möjliggör att bland annat äldre och kroniskt sjuka kan bo kvar längre i hemmet.

Aifloo utvecklar avancerad självlärande artificiell intelligens för sakernas internet, IoT.

Den artificiella intelligensen är inspirerad av neurovetenskap och biologiska processer. Aifloos mål är att tillhandahålla självlärande artificiell intelligens som underlättar och ökar livskvaliteten för slutkonsumenterna. Resultatet är avancerade analys och beteendemodeller.