Länsförsäkringar

Länsförsäkringar Liv sänker återbäringsräntan

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2008 11:05 CEST

Från 1 oktober 2008 sänker Länsförsäkringar Liv återbäringsräntan på traditionellt pensionssparande från 4 till 0 procent före skatt och avgifter.

- Ett livförsäkringsbolag kan över tid inte ha högre återbäringsränta än totalavkastning. Den senaste tiden har avkastningen varit negativ och med hänsyn till den oro som just nu finns på världens finansiella marknader är det naturligt att sänka återbäringsräntan, säger Jörgen Svensson, vd Länsförsäkringar Liv.

Den genomsnittliga årliga återbäringsräntan har sedan 1985, då livförsäkringsverksamheten startade, varit 9,4 procent.

För ytterligare information kontakta:

Jörgen Svensson, vd Länsförsäkringar Liv
08-588 406 08
073-96 406 08

Dag Rosander, presschef Länsförsäkringar AB
08-588 414 99
073-96 414 99

Länsförsäkringar är Sveriges enda kundägda och lokalt förankrade bank- och försäkringsgrupp. Kunderna i vart och ett av landets län äger sitt lokala och självständiga länsförsäkringsbolag. 24 länsförsäkringsbolag samverkar genom det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB, som bedriver utveckling och service inom bank, liv-, sak- och djurförsäkring. Länsförsäkringar har ett brett utbud av försäkringar och banktjänster för privatpersoner, företag och lantbruk. Samtliga bolag inom länsförsäkringsgruppen är miljöcertifierade enligt ISO 14001.