Länsförsäkringar

Länsförsäkringars bankkunder mest nöjda för andra året i rad

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2005 09:46 CEST

För andra året i rad visar Svenskt Kvalitetsindex (SKI) att privatbankkunderna i Länsförsäkringar är mera nöjda än kunder i andra banker. Länsförsäkringar ligger i topp inom samtliga parametrar som undersökningen mäter.

– Det personliga mötet och närheten till kunderna är ett vinnande koncept, precis som inom sakförsäkring. Kundernas förtroende ger oss kraft att satsa ännu mera på bank, säger Tomas Johansson, VD Länsförsäkringar Bank.

Länsförsäkringar ligger i topp inom samtliga kategorier som image, förväntningar, produktkvalitet, servicekvalitet och prisvärdhet. Länsförsäkringar är också den bank som har minst avstånd mellan vad kunderna förväntar sig och vad de upplever sig få. Dessutom
tillhör Länsförsäkringar den grupp av banker som får högst betyg för långsiktigt sparande.

– Nöjdheten har ökat totalt sett och är nu på samma nivå som före bankkrisen. Kunderna har återigen ett högt förtroende för bankerna, säger Tomas Johansson.

Länsförsäkringars bankverksamet har idag 580 000 kunder. Utlåningen uppgick till 43 miljarder och inlåningen till 19 miljarder första halvåret 2005. Bankkunderna har tillgång till 84 kontor runt om i landet och ett komplett utbud av bank- och försäkringstjänster.

För ytterligare information kontakta:

Tomas Johansson 08-588 419 82
VD Länsförsäkringar Bank AB 073-96 419 82

Dag Rosander 08-588 414 99
Presschef Länsförsäkringar AB 073-96 414 99

Länsförsäkringar är med 24 självständiga länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB Sveriges enda kundägda och lokalt förankrade bank- och försäkringsgrupp. Länsförsäkringar har Sveriges mest nöjda bank- och försäkringskunder enligt Svenskt Kvalitetsindex. Länsförsäkringar är Årets Sakförsäkringsbolag för tredje året i rad enligt Affärsvärlden och har utnämnts till Årets Bank av Privata Affärer. Länsförsäkringar har ett brett utbud av försäkringar och finansiella tjänster för företag och privatpersoner. Länsförsäkringar är marknadsledande inom svensk sakförsäkring med en marknadsandel på över 31 procent. Marknadsandelen inom liv- och pensionsförsäkring är 10,8 procent och inom bank 3,0 procent. I Länsförsäkringar ingår även Agria Djurförsäkring. Länsförsäkringar förvaltar tillgångar om 150 miljarder kronor.