Naturskyddsföreningen

Lär dig få friska och koncentrerade elever – gratis!

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2011 10:02 CET

Är du lärare och vill använda skogen och naturen i undervisningen? Missa inte att anmäla dig till Naturskyddsföreningens och Naturskoleföreningens kostnadsfria utbildning ”Skogen som klassrum”. Fortbildningen utgår från Lgr 11 och sker under två dagar i en skog eller dunge nära skolan. Kursdeltagarna får lära sig att undervisa i skolans vanliga ämnen – fast utomhus.

- Undervisning utomhus gör eleverna friskare och mindre stressade än andra barn. Undervisningen blir mer varierad samtidigt som eleverna får möjlighet att lära känna vilda växter och djur, vilket kan skapa ett ökat intresse för naturen och för samhällets hållbara utveckling, säger Märta Berg, projektledare för Skogen som klassrum.

Övningarna är anpassade till Lgr 11 och griper över ämnena svenska, engelska, matematik och NO. Fortbildningen leds av en naturskolepedagog med mångårig erfarenhet av att ordna fortbildning i utomhuspedagogik. Lärarna får prova på utomhuspedagogiska övningar i skolans olika ämnen och med skog och klimat som tema.

- Vi brukar också alltid ha intressanta diskussioner om hur bra barnen mår av att vara ute och hur viktigt det är att bevara den tätortsnära skogen, inte minst för barnens skull, säger Märta Berg.

Läs mer på: http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/skog/tatortsnara-skog/skogen-som-klassrum/anmalan/

För frågor kontakta:
Märta Berg, projektledare Tätortsnära Skog Naturskyddsföreningen, 08-702 65 46 marta.berg@naturskyddsforeningen.se

Louise Wileen Bjarke, presschef Naturskyddsföreningen, 070-884 77 28
louise.bjarke@naturskyddsforeningen.se

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 184 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Mobil hemsida (wap): mobil.naturmob.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00