AFA Försäkring

Lär dig rädda liv i Almedalen

Pressmeddelande   •   Jun 25, 2013 10:24 CEST

Hjärtlungfonden kommer att vara på plats i Almedalen för att visa hur man kan rädda liv med hjärt-lungräddning eller hjärtstartare. Mellan klockan 15 och 16 måndag den 1 juli till onsdag den 3 juli är det öppet hus på Specksrum 5, två minuter från Donners plats. Då kan du prova hur en hjärtstartare fungerar och lära dig hjärt-lungräddning. Du kan också delta I en tävling där du kan vinna en hjärtstartare till din arbetsplats.

Arrangemanget är en del av Hjärtsäkra Sverige, en kampanj som Hjärt-Lungfonden driver tillsammans med Bliwa Livförsäkring och AFA Försäkring. Målen med kampanjen, som pågår till 2015, är bland annat att dubblera antalet hjärtstartare i samhället, att utbilda 100 000 personer i hjärt-lungräddning och att genomföra landsomfattande aktiviteter för att informera om plötsligt hjärtstopp. Läs mer på www.hjart-lungfonden.se/180sekunder

AFA Försäkring ger trygghet och ekonomiskt stöd vid sjukdom, arbetsskada, arbetsbrist, dödsfall och föräldraledighet. Våra försäkringar är bestämda i kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter. Vi försäkrar drygt fyra miljoner människor i privat näringsliv, kommuner, landsting och regioner och förvaltar cirka 200 miljarder kronor. En viktig del av vår verksamhet är att stödja forskning och projekt som aktivt syftar till att förbättra arbetsmiljön. AFA Försäkring har cirka 500 medarbetare och ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK. www.afaforsakring.se