Kenth Åkerman - Ledarskapsexpert

Lär dig styra på resultat. Bästsäljande om coachande ledarskap.

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2010 00:56 CET

"Jag är övertygad om att både du och dina medarbetare vill ha mer av detta, ibland euforiska tillstånd med lust, glädje och flyt – allt på samma gång. Hur skulle det kännas om du kunde hjälpa dina medarbetare att vara i detta tillstånd oftare? Genom att lära dig själv vad och hur du gör när det flyter, kan du genom att följa samma recept få mer av samma. När du lärt dig att ta hand om det egna ledarskapet kan du sedan ännu bättre hjälpa omgivningen. Det är också så som framgångsrika ledare, coacher och människor generellt agerar." så skriver Kenth Åkerman i första kapitlet i den lättillgängliga boken Konsten att få andra att prestera.

Boken har fått ett gott mottagande på marknaden och verkar bli en storsäljare. Under lanseringsmånaderna har det lilla nystartade förlaget lyckats sälja ca 1700 ex. Boken ger dig 128 sidor med praktiska och handgripliga tips i coachande ledarskap och är sannolikt en följeslagare för många chefer redan.

När du lyckats i ditt coachande ledarskap slipper du:

• att själv ta på dig uppgifter som medarbetarna försakat
  • undviker onödig irritation på att inte saker görs
  • kontrollera att saker blir gjorda
  • vara experten och kan istället ägna dig åt ledarskapet

När du lyckats har motivationen ökat hos den du coachar och ansvaret för resultatet stannar hos denne. Medarbetaren äger själv problemet. Det finns idag alltför många chefer som fråntar medarbetarna ansvaret utan att kanske veta om det, genom att man ger direktiv och säger till vad som ska göras. Eller också tar ifrån ansvaret genom att själv åtgärda problemet.

Lärande ger ofta glädje och en känsla av att ”jag kan”. Glädje som i sin tur ger ökad handling och en förbättrad måluppfyllelse. När ansvaret och motivationen ligger kvar hos medarbetaren så kommer denna person att naturligt lägga både mer energi och kraft på att nå sitt mål.

Boken finns att köpa i närmaste bokhandel och även på nätet.

Mer information hittar du på förlagets hemsida http://www.rbpublishing.se

Kenth Åkerman har också nyligen släppt inspirationsboxen "Personligt ledarskap. 110 TIPS för din framgång" samt utbildnings DVDn "Mera flyt - motivation och arbetsglädje".

RB Publishing är det lilla kreativa förlaget som vill skapa insikt, inspiration och inlärning.

Förlaget är en del av Relationsbyggarna AB företaget som skapar nya perspektiv, insikter och förändring - för ökad framgång; gladare medarbetare och nöjdare kunder - utveckling med det lilla extra.Arbetar som inspiratörer, perspektivskapare, skribenter och coacher.

Visionen är att inspirera och göra skillnad i människors liv och arbetsliv, för ökad medvetenhet, insikt och ansvarstagande. Missionen är att sprida kunskap för att få människor att väcka och återupptäcka sin inre potential – för ett bättre liv och arbetsliv. Och för att nå den framgång du är värd!

Affärsidén är att ge inspiration, motivation och kraft till de människor vi möter. Genom föredrag, seminarier, kreativa arbetsmöten och coachning, både i grupp och enskilt. I Sverige och utlandet. Samt genom att förmedla vårt budskap genom skrifter, filmer och i annan form. Vi arbetar både på svenska och engelska.

Företagets viktigaste värderingar eller ledstjärnor i samarbetet med uppdragsgivaren är:
Samverkan - Ärlighet - Respekt - Annorlunda - Professionalism - Enkelhet - Kreativitet