LRF, Lantbrukarnas Riksförbund

Lärarduo får årets Linnépris

Pressmeddelande   •   Nov 12, 2010 10:33 CET

Årets Linnépris ges i år till Magnus Apelqvist och Per Bergström, lärare vid Högskolan i Jönköping. Priset delas ut vid en ceremoni i Kristine kyrka i Jönköping i morgon.

Linnépriset delas varje år ut till någon som gjort betydande insatser för natur och miljö, antingen genom praktiskt arbete eller genom konstnärligt arbete i ord eller bild. Linnépriset, som är på 20 000 kronor och finansieras av LRF, delas ut av Smålands Akademi.

Årets pristagare är Magnus Apelqvist och Per Bergström.

De får det för sina musikaliskt-poetiska scenprogram om hur vi alla bättre kan förstå naturen och oss själva och därmed verka för en mer hållbar livsstil och samhällsutveckling. Deras texter är underfundiga, kloka och roliga och musiken en härlig blandning av olika stilar. Utifrån en holistisk världsbild bygger de broar från naturvetenskap till humaniora och samhällsengagemang, därtill med en fördjupande existentiell dimension, skriver Smålands Akademi i sin motivering.

Bland tidigare Linnépristagare märks bland annat författaren och konstnären Lena Andersson (2005), fotografen Peter Gerdehag (2004) och författaren Björn Berglund (2003).

Prisceremonin hålls i Kristine kyrka imorgon, lördag 13 november, kl 18.00.

Media hälsas välkomna till prisutdelningen.

Magnus Apelquist, pristagare, 036-15 00 08, 070-714 63 28
Per Bergström, pristagare, 036-18 77 81
Stefan Edman, ledamot, Smålands Akademi, 0708-16 31 08
LRFs presstjänst, 08-787 57 77

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 13 år i rad och vid årsskiftet hade LRF 169 762 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.