Kunskapskanalen

Lärarlegitimation får stark kritik

Pressmeddelande   •   Nov 25, 2010 11:51 CET

Regeringens förslag om att införa lärarlegitimation har blivit kritiserat från flera håll och vållat stor debatt. UR:s Skolfront har tagit reda på vad lärarna tycker. I Skolfronts lärarbarometer* uppger 58 procent att den viktigaste åtgärden för att höja läraryrkets status är ett generellt lönepåslag. Programledare: Natanael Derwinger.

Kunskapskanalen: Skolfront
Torsdag 25 november kl. 20.00. Repris i SVT1 på söndag kl. 22.30.

– Det behövs mer än legitimation, bland annat högre lön, bättre karriärmöjligheter och förstatligande av skolan, kommenterar en lärare undersökningen.

Endast 35 procent av lärarna i Skolfronts lärarbarometer tror att en legitimation kommer att locka fler till yrket.

– Legitimationen visar inget om din faktiska kompetens att lära ut. Det känns som om det är ett panikförslag för att få bort obehöriga lärare, kommenterar en lärare undersökningen.

Den politiska enigheten bakom förslaget är stor, och lärarfacken har länge drivit frågan. Men får vi verkligen bättre kvalitet i skolan genom att införa lärarlegitimation? Och på vilket sätt bidrar det till att höja svenska elevers resultat? Debatt i studion med Jonas Vlachos, docent i nationalekonomi, Margareta Pålsson (M), ordförande i utbildningsutskottet, Metta Fjelkner, ordförande Lärarnas Riksförbund, och Hannes Rolf, gymnasielärare.

Större bilder och mer info finns i pressinfo.

För mer info:
Anna Tornberg, 08-784 43 72
anna.tornberg@ur.se

Kunskapskanalen ingår i public service-utbudet och är ett samarbete mellan SVT och UR.

* Skolfronts lärarbarometer består av cirka 900 utvalda lärare från grundskolan och gymnasiet. Lärarna har valts ut för att spegla Sveriges lärarkår avseende ålder, kön, år i yrket, geografisk hemvist, i vilket stadium de undervisar i och om de undervisar i kommunal skola eller friskola. Undersökningen genomfördes mellan 2010-11-18 och 2010-10-24.