Lärarnas Riksförbund

Lärarvarsel kan hävas med extra pengar till kommunerna

Pressmeddelande   •   Apr 07, 2009 09:12 CEST

Idag ger regeringen besked om mer pengar till kommunerna. Detta öppnar för att en del lärarvarsel kan hävas i kommunerna.
- Det är bra att regeringen lyssnat till kraven från bland annat Lärarnas Riksförbund om att kommunerna måste få extra tillskott, säger Metta Fjelkner, Lärarnas Riksförbunds ordförande.

I dag kom beskedet att regeringen i vårpropositionen ger 17 miljarder till kommunerna under tre år. Regeringen lägger ett engångsbelopp på sju miljarder kronor till kommunsektorn för 2010 och fem miljarder i höjda statsbidrag för både 2011 och 2012.

- Beskedet i dag borde innebära att många varsel inte behöver träda i kraft. Skolan behöver sina lärare. När det handlar om varsel tar det flera månader för dem att träda i kraft och därför kan de varsel som inte är strukturella utan beror på den ekonomiska krisen, kunna dras tillbaka, säger Metta Fjelkner.

- Vi beklagar dock att regeringen inte vill specialdestinera resurser till skolan. Redan den 14 oktober krävde vi att regeringen inrättar en skolakut som ska hjälpa särskilt utsatta kommuner. Vårt krav om skolakut i detta akuta läge kvarstår!

För kommentarer: Metta Fjelkner, ordförande Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 68
För information: Zoran Alagic, presschef Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 00
Lärarnas Riksförbund är det enda fackförbund i Sverige som enbart organiserar behöriga lärare inom grund- och gymnasieskola, vuxenutbildning och högskola, samt studie- och yrkesvägledare. Med ca 80 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.