Fria Tidningar

Läsarstöd ger mer till fler i juletid

Pressmeddelande   •   Dec 22, 2014 11:24 CET

Inför julen har mediekooperativet Fria Tidningar hittat ett sätt att omfördela resurser för att med läsarnas hjälp sprida julglädje till dem som behöver det mest.

Fria Tidningars julkampanj är i år en win-win-lösning som går ut på att få prenumeranter att ge bort gratisprover av kooperativets tidningar. För varje tidning som ges bort donerar kooperativet 25 kronor till en hjälporganisation.

– Det hela grundar sig på en enkel tanke om ömsesidigt stöd. Med våra prenumeranters hjälp kan vi på det här sättet hitta nya läsare utan att det kostar oss maknadsföringspengar. Istället donerar vi pengarna till organisationer som gör gott och ger konkret stöd till utsatta människor när det behövs som mest, säger verksamhetsledare Marcella Simms.

Kampanjen, som nu sprids i sociala medier och via Fria Tidningars webb och papperstidningar, pågår året ut.

Bland de nio mottagarorganisationerna finns bland andra nätverket Ingen Människa är Illegal, Läkare utan gränser, kulturhuset Cyklopen och Stödföreningen för omställningsinitiativ, som verkar för att stärka grupper, föreningar och privatpersoner som agerar för omställning till ett mer hållbart samhälle.

Mediekooperativet Fria Tidningar ger ut åtta nyhetstidningar med särskilt fokus på hållbarhet, solidaritetsfrågor och ekonomisk och social rättvisa. Företaget hotades i början av 2014 av konkurs, men genomgick en framgångsrik rekonstruktion.

För mer information kontakta:

Marcella Simms, verksamhetsledare Fria Tidningar

Epost: marcella@friatidningar.se

Fria Tidningar grundades som ideell förening år 1999 och blev arbetskooperativ år 2001. Det första numret av vår första tidning, Stockholms Fria Tidning, kom ut i maj samma år. Idag är vi cirka 45 medarbetare. Alla – såväl arbetsledare som journalister och kundjänstpersonal – har likalön. Det beror på att allas arbete behövs lika mycket och är lika mycket värt.