TNS Sifo

Pressmeddelande   •   Apr 08, 2009 12:22 CEST

2009-04-08

Läsartal för dagspress under mars

Från och med november 2008 redovisar flertalet av landets största tidningar och annonspaket räckviddssiffror varje månad. Den nya mätningen ORVESTO® Dag är resultatet av ett 5-årigt avtal som Tidningsutgivarna och Sveriges Mediebyråer tecknade tillsammans med SIFO Research International tidigare i år.

Marknaden kommer att få information om tidningarnas genomsnittliga räckvidd per månad samt räckvidder på genomsnittliga dagtyper under en månad (t.ex. måndag i oktober, tisdag i september etc.). Mediebyråerna och tidningarna får tillgång till räckviddssiffrorna via ett webbaserat verktyg som SIFO RI tillhandahåller.

För mars månad redovisar tidningarna som ingår i mätningen följande genomsnittliga räckviddstal:

Räckvidd per dag under mars:

Titel

Räckvidd/dag

Aftonbladet

1 120000 (1)

Expressen

1 023 000 (1)

Dagens Nyheter

912 000 (1)

Göteborgs-Posten

572 000 (1)

Sydsvenskan

320 000 (1)

Stormarknadspress (annonspaket)

1 030 000 (2)

Metro

1 699 000 (3)

Land & Rike (annonspaket)

2 936 000 (3)

Förtydligande:

Räckvidden beräknas olika beroende på hur många dagar i veckan som den enskilda tidningen eller de i ett annonspaket ingående tidningarna kommer ut. Annonspaketen redovisas brutto.

(1) = Räckvidd beräknad på utgivning 7 dagar/vecka

(2) = Räckvidd beräknad på genomsnittlig utgivning 6 dagar/vecka

(3) = Räckvidd beräknad på genomsnittlig utgivning 5 dagar/vecka

Land & Rike är ett annonspaket som representerar 74 lokala medievarumärken, med morgontidningar som bas.

Stormarknadspress är ett annonspaket som representerar 7 regionstidningar: Helsingborgs Dagblad, Nerikes Allehanda, Norrköpings Tidningar, Nya Wermlands-Tidningen, Upsala Nya Tidning, Vestmanlands Läns Tidning och Östgöta Correspondenten

För frågor vänligen kontakta:

Mats Lindén, Research Director, SIFO Research International

Tel: 0708 - 405 908 E-post: m.linden@research-int.com

SIFO Research International

SIFO Research International ingår i den globala kommunikationskoncernen WPP och är världsledande inom undersökningar med därtill hörande konsultverksamhet. Med kontor i över 50 länder och verksamhet i fler än 100 kan vi erbjuda våra kunder tillgång till omfattande globala undersökningsresurser och konsulttjänster.

Vår mission är att bidra med beslutsunderlag för företag och organisationer såväl internationellt som i Sverige. Vi arbetar inom alla branscher inom områdena: Konsumenter och kunder, Innovation, Varumärken, Kundnöjdhet och lojalitet, Opinion och samhälle, Medarbetare, ledarskap och organisation, Media och Internet samt Läkemedel och hälsa.