Minno AB

Lätt att åka säkert och följa lagen med SitSac – ryggsäck och bälteskudde i ett

Pressmeddelande   •   Apr 22, 2009 17:47 CEST

- Det är bra med finurliga lösningar som gör bilsäkerhet tillgänglig, säger Claes Tingvall som är trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket. Alla tycker att det är viktigt att barn skyddas i trafiken, men om utrustningen inte finns nära till hands, är det lätt att låta bli att följa lagen.
- SitSac är perfekt när barnet ska hämtas av någon annan, följa med en kompis hem eller åka på bussutflykt, säger Maria Munther.
Den passar också utmärkt för de familjer som är med i en bilpool, där man inte får lämna kvar saker i bagagutrymmet. När familjen ska hyra bil på semestern kan SitSac tas som handbagage på flyget, naturligtvis fylld med grejer för resan. Dessutom kommer barnen högre upp både på restaurangen och på biografen.
- För mig var mångsidigheten och smidigheten viktig, säger Maria Munther.
SitSac är lätt att bära och det är en barnlek att koppla loss bälteskudden. En SitSac rymmer 14 liter men väger bara 1,8 kilo. Den är utvecklad för att passa barn mellan fyra och tolv år. SitSac kan också bäras av en vuxen åt de minsta barnen. Den finns i rött, blått och limegrönt.
Lagen om bälteskudde ska säkra att bilbältet sitter bättre på barn. Undre delen av bältet ska sträckas över låren för att hindra skador på inre organ, då barnets skelett växt färdigt först i 10-12 årsåldern.
- Vi ser att barn som inte sitter i bälteskudde får fler bukskador vid en olycka, eftersom bältet glider för högt upp, säger Claes Tingvall.
Barnsäkerhet är ett eftersatt område i trafiken. NTF gjorde nyligen en undersökning om hur taxi arbetar med trafiksäkerhet. En av frågorna var: Vilken typ av säkerhetsutrustning för barn tillhandahåller ni? Bara var fjärde beställningscentral för taxi får godkänt i undersökningen.
I Norge fann Trygg Trafikk vid en undersökning 2007 att 42 procent av barn i åldern 7 - 10 år som var kortare än 135 cm saknade bälteskudde och därmed bröt mot lagen.
Sitsac finns i välsorterad bilhandel, barn&babyhandel och på nätet. För en lista över försäljningsställen, se www.sitsac.se <http://www.sitsac.se>

Produktinformation SitSac

• Testad och godkänd enligt ECE R 44-04.
  • Lätt för barn att "göra om" till bälteskudde.
  • Reflexer som syns från alla sidor.
  • Skyddat fack under sitsen där A4 ryms. (se bild t.h.)
  • Justerbara remmar för barn och vuxna.
  • Rymmer ca 14 liter.
  • Väger ca 1,8 kg.
  • Avtagbar sittdyna.
  • Finns i flera färger, 2008: lime, röd och blå.
  • Patent-, design- och varumärkesskyddad.
  • Designfokus: säker, tillgänglig och lekfull.
  • Bröst- och midjespänne.
  • Kan tas med som handbagage på flygplan, mått 23x40x38 cm.
  • Säkerhetsdelar tillverkade i Sverige.

För mer information, intervjubokningar etc, kontakta:

VD Minno AB

Maria Munther

arb +46 (0)31 24 10 17

mob: +46 (0)733-120297

maria@minno.se

Kommunikationsansvarig

Temm Communications AB

Tatiana Temm

tel +46 735 421151

tatiana@temm.se

Högupplösta bilder finns att ladda ned från www.minno.se/press