Naturskyddsföreningen

Lätt laga vegetariskt med Gröna Gaffeln på Facebook

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2010 14:09 CEST

Nu presenterar Naturskyddsföreningen kampanjen Gröna Gaffeln på Facebook.
Alla kan ge ett grönt löfte och äta vegetariskt en dag i veckan, få tips på goda och enkla vegetariska recept och svar på sina frågor, så det blir lättare att göra en miljöinsats i vardagen.

En av de enklaste och viktigaste sakerna man kan göra för miljön är att en dag i veckan välja gröna maträtter. En vegetarisk rätt mer än halverar matens klimatpåverkan, jämfört med en kötträtt, och minskar samtidigt miljöbelastningen på många andra områden. Gröna Gaffeln är ett sätt att hjälpa till att göra vardagen enklare – för miljön, hälsan och plånboken.

På Facebooksidan kan privatpersoner ge ett grönt ”löfte” att äta vegetariskt en dag i veckan. I kampanjen Gröna Gaffeln medverkar också restauranger och matleverantörer som hjälper sina kunder genom att lyfta fram vegetariska rätter. Hittills har drygt 190 valt att delta.

– Vi vill visa att enkla vardagshandlingar kan göra stor miljönytta. Om alla svenskar väljer gröna rätter till lunch och middag en dag i veckan, motsvarar det ett helt års koldioxidutsläpp från 233 000 bilar. Godare, enklare och billigare klimatbantning finns inte, säger Mikael Karlsson, Naturskyddsföreningens ordförande.

Just nu, under Miljövänliga Veckan, genomför Naturskyddsföreningens medlemmar runt om i landet många olika aktiviteter på temat mat och miljö. Middagsfrid, en av deltagarna i Gröna Gaffeln och hemleverantör av matvaror, har med hjälp av sina kunder tagit fram en tio-i-topplista med vegetariska rätter som är goda och enkla att tillaga. Genom Naturskyddsföreningens Facebookkampanj kan nu alla få del av recepten och dessutom tips och svar på frågor om mat och miljö.

– Vi hoppas att vi både genom personliga möten och via Gröna Gaffeln på Facebook kan ge inspiration så att många kan förändra sina matvanor. Alla är välkomna att delta i kampanjen med positiva löften och åtaganden som gör miljönytta. Tillsammans bidrar alla insatser till ett mer hållbart samhälle, säger Emelie Hansson, jordbrukshandläggare på Naturskyddsföreningen.

Allt om Gröna Gaffeln och Facebook-projektet:

För frågor kontakta:
Mikael Karlsson, ordförande, 070-316 27 22
mikael.karlsson@naturskyddsforeningen.se
Emelie Hansson, jordbrukshandläggare, 070 -6116533
emelie.hansson@naturskyddsforeningen.se

Eva-Lena Neiman, tf presschef 070-794 04 07
eva-lena.neiman@naturskyddsforeningen.se

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 184 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Mobil hemsida (wap): mobil.naturmob.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00