SSAB

Lätta, starka säten favorit på bussar i Kanada

Pressmeddelande   •   Nov 20, 2006 11:28 CET

Med hjälp av avancerade höghållfasta stål har kanadensiska Multina Inc. konstruerat ett nytt bussäte som uppfyller höga krav på säkerhet, hållfasthet och ekonomi. Jämfört med aluminium har konstruktionen i höghållfast stål jämförbar vikt men väsentligt lägre produktionskostnad.
Konstruktionen tar också till vara på materialets fjädrande egenskaper. Bussätet är nominerat till konstruktionspriset Swedish Steel Prize 2006.

Det nya bussätet används sedan drygt 18 månader på expressbussar som går i trafik mellan de kanadensiska storstäderna Quebec och Montreal. Trafiktätheten och belastningen på bussarna är hög, vilket visar att den nominerade konstruktionen utsatts för och klarat ett ordentligt fälttest.
– De här bussarna står inte stilla många timmar per dygn och har ofta många passagerare, förklarar Éric Belval, utvecklingsingenjör och projektledare hos kanadensiska Multina Inc. i Drummondville. Vi har inte fått några rapporter om materialproblem. Det visar att de avancerade höghållfasta stålen ger en mycket hållbar konstruktion, trots att vi valt betydligt tunnare materialdimensioner jämfört med tidigare.

Det nya bussätet ger ett komfortabelt och lyxigt intryck. Dynorna är tjocka och klädda med läder. De fällbara armstöden är infästa i kraftiga konsoler. Ryggstödet är högre jämfört med andra liknande säten. Trots detta är sätet cirka fem till tio kilo lättare, vilket har stor betydelse för bussens totalvikt.
– Avancerade höghållfasta stål ger oss ett mervärde när det gäller komforten, menar Éric Belval. Höghållfasta stål har en återfjädring som kan utnyttjas för att förbättra sittkomforten. Detta utnyttjar vi genom en tunn stålstruktur till sitsen som kompletterar stolens fjädring och bidrar till en behagligare åkkomfort.

Multina har valt två olika avancerade höghållfasta stål i sin design. Till förstärkningar och detaljer som ska klara de största påfrestningarna används ett varmvalsat stål med en lägsta sträckgräns på 700 N/mm2 och till större detaljer som ryggstöd, sits, nackstöd och profiler i stolarnas underreden har konstruktörerna valt ett kallvalsat stål med en lägsta brottgräns på 1300 N/mm2. Båda materialen tillhör de mest avancerade höghållfasta stålen som finns på marknaden.

Konstruktörerna har också reducerat vikten genom håltagning i de olika profilerna för att få bort onödigt material. Man drar också nytta av att ryggstödet består av en sammanhängande tunn stålprofil vid inklädning av sätet. Istället för att använda formpressad plast till ryggstödets baksida kläs stålprofilen med ett tunt lager skumplast och därefter samma klädsel som övriga stolen. Detta ger en mer ombonad design och Multinas nya bussäte skiljer sig tydligt mot andra bussäten.

För Multina innebär projektet att man byggt upp ny värdefull kunskap som man vill vidareutveckla. Éric Belval bedömer att det går att ta bort ytterligare fem kilo från konstruktionens vikt, som ligger på lite drygt 30 kg. Viktminskningen ska uppnås genom förändrad design och färre svetsar, men utan att kompromissa med vare sig säkerhet, kostnader eller komfort.

Framtiden ser spännande ut för Multina. Intresset för effektiva transporter växer på företagets marknader. Buss och tåg blir ett allt intressantare alternativ till bil och flyg. Éric Belval är övertygad om att efterfrågan fortsätter att växa och att Multina har alla möjligheter att bli en stor leverantör av såväl buss- och tågsäten som hela inredningar.
– Vårt mål är att leverera hela system till våra kunder, avslutar han.

Bildtext:
Låg vikt, hög komfort och låga produktionskostnader kännetecknar kanadensiska Multinas nya bussäten i höghållfast stål. Nu har det nya bussätet nominerats till konstruktionspriset Swedish Steel Prize 2006.

För ytterligare upplysningar:
Cecilia Dalén
Public Relations Manager
Marketing Communications
SSAB Tunnplåt AB
Mobiltel.: 070-648 80 72
E-post: cecilia.dalen@ssab.com

Tommy Löfgren
Informationschef
SSAB Tunnplåt AB
781 84 Borlänge
Fax: 0243-714 48
E-post: tommy.lofgren@ssab.com

Postadress: SSAB Tunnplåt, 781 84 Borlänge

Fakta om SSAB Tunnplåt AB:
SSAB Tunnplåt, som ingår i SSAB-koncernen, är Nordens största tunnplåtstillverkare och en av världens ledande tillverkare av höghållfast stål. Företaget omsätter 14,2 miljarder kronor och tillverkar cirka 2,6 miljoner ton tunnplåt årligen. Totalt sysselsätts 4 200 anställda.