Perforce Software

Lättare använda Git med nya Perforce Git Fusion

Pressmeddelande   •   Okt 02, 2012 13:30 CEST

Perforce Software lanserar i dag Perforce Git Fusion, en ny produkt för alla som använder Git, det populära programmet för versionshantering som bygger på öppen källkod. Med Git Fusion kan en utvecklare fortsätta med Git och samtidigt få helt nya möjligheter att anpassa, återanvända kod och dela projekt. För systemadministratören innebär Git Fusion extra säkerhet och tydlighet i Git-projekt som tidigare varit helt separata.

Med Git Fusion kan utvecklare koda i antingen Git eller Perforce och enkelt byta mellan programmen. För Git-användare kan Perforce vara helt dolt, men de kan också välja bland Perforce-verktyg som gör det möjligt att t.ex. integrera andra applikationer, rita om stora mängder kod och grafiskt visa hur en fil eller ett kodträd har utvecklats.

– Perforce är vårt förstahandsval för versionshantering, men en del utvecklare använder också Git i sina projekt. Med Git Fusion får vi det bästa från två världar. Våra Git-utvecklare kan fortsätta precis som tidigare och andra kan få en ännu större överblick över versioner, komponenter och arbetsflöden, säger Hao Li, ansvarig för versionshantering på VMware.

Nu kan Git-utvecklare…

• skapa helt anpassade datakataloger och välja delar och moduler från olika kataloger
  • förenkla delning och återanvändning av kod
  • enkelt samarbeta med andra team och projekt
  • få tillgång till avancerade Perforce-verktyg, som t.ex. Time Lapse View
  • förhindra att känsliga filer ändras

Nu kan versionsansvariga…

• få en komplett översikt över projekt och team – inklusive den kod som hanteras via Git
  • hantera stora och komplexa versionshanteringsprojekt
  • dela kod mellan datakataloger
  • förse Git-kataloger med företagsövergripande IP-säkerhet, skalbarhet och regelhantering

I rapporten “Hype Cycle for Application Development 2012” beskriver analysföretaget Gartner utmaningarna med distribuerade versionshanteringssystem (DVCS). Programmerarnas funktioner är viktiga, men samtidigt måste man hantera teamets och företagets behov av kvalitet, tydlighet, säkerhet och konsekvens. När ett projekt för versionshantering växer behöver också utmaningarna med säkerhet, processhantering, spårbarhet och ansvar lösas, enligt Gartner.

Förbättrade Git-funktioner

Git-kataloger är en utmaning för projekt som växer. Ofta behöver företag välja mellan att ändra sina lanseringsprocesser och sin kodbas eller att låta Git-utvecklare använda extra verktyg och manuella steg i sitt arbete. Perforce Git Fusion tar bort alla sådana kompromisser. Programmet underlättar för utvecklingsteam att samarbeta och arbeta agilt. Versionsansvariga kan sätta samman sina projekt med beprövade processer och administratörer får en företagsövergripande IP-säkerhet, tillgänglighet och synlighet i alla projekt.

Git Fusion levereras med helt nya funktioner. Med ”Repository Remapping” kan utvecklare skapa egna Git-datakataloger utifrån en förkonfigurerad uppsättning data. De kan använda delar av flera datakataloger för att slå samman nya Git-kataloger. De kan också återvända delar av en Git-katalog så att den fungerar både med Git- och Perforce-kataloger. Perforce kan då hantera hela projektöversikten med lanserade versioner, komponenter, arbetsflöden och ett obegränsat antal Git-kataloger.

– Som utvecklare använder jag en mängd olika produkter som är bra på sina saker. Jag kommer att fortsätta göra mycket av arbetet direkt i Perforce, men ser fram emot en integration mellan Perforce som klarar stora datakataloger och Git som ger snabbhet och ett flexibelt arbetssätt, säger Christopher Creutzig, utvecklare på Mathworks.

– Vi har alltid jobbat för utvecklarnas bästa – oavsett vilken miljö de föredrar. Med Git Fusion har vi inte bara gjort det enklare för våra kunder att få en avancerad versionshantering i alla sina projekt, vi har också gjort det mer användbart och produktivt att använda Git. Utvecklare som gillar Git kan fortsätta göra det och samtidigt dra nytta av våra avancerade verktyg när de vill, säger Christopher Seiwald, CEO och grundare av Perforce.

Gratis för projekt med öppen källkod, utbildningsinstitutioner och upp till 20 användare

Perforce system för versionshantering är tillgängligt utan kostnad för alla projekt med öppen källkod, universitet och högskolor. Med paketeringen Perforce 20/20 är programmet också gratis för upp till 20 användare eller arbetsplatser, vilket gör att också mindre företag kan dra nytta av företagsanpassad versionshantering.

Tillgänglighet och priser

Perforce Git Fusion är tillgänglig nu utan extra kostnad tillsammans med Perforce versionshanteringssystem. Git Fusion laddas ned oberoende av vilken versionsmotor som används och fungerar med Perforce 2011.1 eller senare. En utvärderingsversion kan hämtas från http://www.perforce.com och då ingår fri teknisk support under utvärderingsperioden.

Perforce använder en prissättningsmodell där allt ingår och det behövs inga extra licenser för tilläggsprodukter. Slutanvändarlicenser för en komplett lösning kostar från 30 dollar per månad och volymrabatter ges. För mer information om priser och licenser, besök http://www.perforce.com/purchase

Om Perforce Software

Perforce Software utvecklar lösningar som gör att arbetsgrupper enkelt kan versionshantera alla typer av dokument. Några av världens mest innovativa företag använder Perforce för att hantera all sin digitala information – från immateriella tillgångar till innehåll. Perforce företagsplattform för versionshantering kan hantera stora och utspridda mängder innehåll och kompletteras med olika utbildnings- och konsulttjänster. Perforce Software grundades 1995 och har sitt säte i Alameda, Kalifornien med kontor i Storbritannien, Kanada and Australien. För mer information besök www.perforce.com.