Frösö- Sunne- Norderö församlingar

Lättare gjort än sagt – om att höja blicken och fundera över vår mission

Pressmeddelande   •   Mar 08, 2012 17:33 CET

Svenska kyrkans internationella arbete är mycket bra och initiativen är goda, det finns flera exempel på det. Men när fastekampanjen säger utrota hungern, hur tänker vi då? Det kanske handlar om att våga ifrågasätta vår livsstil och inte bara ge kollekt?

På söndag kväll besöker Härnösands stifts före detta direktor och numera ekumenisk handläggare, Sven-Erik Fjellström Östersund och Hornsbergskyrkan för att föreläsa om Svenska kyrkans internationella engagemang. Det finns ett över hundraårigt samarbete med kyrkor i Afrika och Asien. Svenska kyrkan arbetar exempelvis med snabb katastrofhjälp, långsiktig utveckling och kamp för rättvisa. I detta arbete ingår bland annat arbete för mat och vatten åt alla, mikrolån för att ge möjlighet till företagande och främjande av kvinnligt ledarskap.

Svenska kyrkan stödjer kyrkor och organisationer runt om i världen för att på ett effektivt vis främja en hållbar förändring. Intäkterna för arbetet kommer, förutom från de svenska församlingarna, även från Sida och EU.

Fakta:
Sven-Erik Fjellström, ekumenisk handläggare med ansvar för några av Svenska kyrkans kyrkorelationer, främst med kyrkor i Etiopien, Eritrea och Kenya.

Svenska kyrkans internationella arbete:

Föreläsning med Svens Erik Fjellström:
11 Mars kl. 18.00–20.00 i Hornsbergskyrkan, Frösön