Fiduser Communication

Lättlagade bloggrecept med smak av Sverige

Pressmeddelande   •   Jun 10, 2012 11:44 CEST

Den 14 juni släpps årets Bloggreceptbok. Recepten är hämtade från hela Sverige, alltifrån våra kuster i söder till de norrländska vidderna, med inspiration från hela världens kök. 20 matbloggare runt om i landet har fått delge sina favoritrecept, många med smak av sina hemtrakter, alla med en personlig touch. Resultatet är en digital receptbok med 20 lättlagade och goda recept på temat ”Något köpt, något lagat”.

Den nya Bloggreceptboken finns att ladda ner gratis på bloggreceptboken.se från 14 juni.

Bloggreceptboken är ett initiativ för att sprida matinspiration över vårt avlånga land. Initiativtagare är Anton Malmberg och Fredrik Lundqvist, två matglada personer och bloggare som älskar att inspireras av andra i sin matlagning. Den första Bloggreceptboken med recept av 16 matbloggare kom förra året och blev genast en smaksensation.

”Bloggreceptboken tillkom som en reaktion på hur väl bloggare uttrycker sin personlighet genom matlagningen och hur inspirerad man blir som läsare. Bloggreceptboken är en hyllning till dessa bloggare ”, säger Anton Malmberg.

Årets Bloggreceptbok är skapad på temat ”Något köpt något lagat”. Detta för att underlätta i vardagen hos stressade svenskar. Hemligheten för att lyckas med ett socialt liv en stressig fredag eller mitt i veckan är att köpa delar av måltiden i den lokala delikatessdisken eller restaurangen och sedan själv laga till tillbehören. Köp färdigskalade räkor och blanda själv ihop en marinad och servera med ett gott vin, förslagsvis ett vitt vin från Rioja.

”Oavsett vardag eller fest, är det viktigt för mig att laga mat i säsong, helst lokal- eller närodlad. Så långt det går köper jag svenskt. Enkla, gärna klassiska recept eller mormors sätt att hantera råvarorna är andra ingredienser i mitt kök” säger Kinna Jonsson

Bloggreceptboken finns för nedladdning from 14 juni:

www.bloggreceptboken.se

För mer information om Bloggreceptboken kontakta:

Matbloggare, Kinna Jonsson, kinna.jonsson@fiduser.se, 070-662 09 44
Blogg: kinnasblogg.blogspot.com
Kinnas recept sid 16-17 i boken

Eller kontakta Anton Malmberg och Fredrik Lundqvist initiativtagare till Bloggreceptboken:
Anton Malmberg, anton@lykka.se, 070-494 59 41
Fredrik Lundqvist, fredrik@qvistform.com, 073-073 17 40

Bilagor:

1. Länk till högupplöst bild av framsidan på Bloggreceptboken.
  2. Länk till receptbild på jordärtskocksskoppan från Bloggreceptboken.
  3. Länk till recept på Jordärtskockssoppa, receptmakare Kinna Jonsson.
  4. Länk till pressreleasen i word.

Alla bloggare som är med i Bloggreceptboken:

Pickipicki

Matrepubliken

Saltpeppar

Who cut the cheese

Birgitta Högluns mat

Kinnas blogg – mormors mat

Chez Sofia

Kardemummagumman

Helena Ljunggren

Smaskens

Matporr

Svensson smakaren

Lyxlagat

Fröken Dill

I huvudet på Elvaelva

Landleys kök

Momas kitchen

Mårtenssons kök

Mat så klart

Lykka

Kinna Jonsson är matbloggare med rötter i Östergötland och Österlen. Sedan 2005 har hon bloggat om mat på kinnasblogg.blogspot.com. Hon är kokboksförfattare och har på det familjeägda Klefstad förlag (klefstadforlag.se) gett ut böckerna "I mormors berså, fem generationers bröd bakverk & tårtor", "I mormors skafferi, fem generationers konservering dryck & dessert" samt "In Grandma's Arbor, five generations of bread pastries & cakes".

Till vardags arbetar Kinna som Social Mediestrateg. Hon driver Fiduser Communication, fiduser.se där hon har uppdrag att hjälpa företag med målgruppsanalys, strategi, utbildning och föredrag inom sociala medier.