Föreningen Värmlands Distansryttare

Lag-SM 2013, 44 ekipage anmälda i Distansritt lördagen den 8 juni i Kristinehamn

Pressmeddelande   •   Jun 04, 2013 18:54 CEST

Värmlands distansryttare är värd för Svenska mästerskapet i distansritt 2013. Tävlingen hålls på A9 körplan i Kristinehamn.  Antalet deltagande ekipage är nästan 70 varav drygt 44 ekipage rider i SM-klassen. Lagen anmäls först på fredag kväll och vi tror på 9 eller tio lag.

Värmland är ett av de stora distrikten inom distansritt och har många framträdande placeringar men det var 12 år sedan Värmland vann guldet och det är på tiden att vi för hem titeln ”Sveriges bästa klubb” till Värmland.

Till favoriterna hör Värmlands distansryttare men hemmaklubben kommer att få hård konkurrens av Skånsta ryttare (Stockholmslag), Roslagens rid och Körklubb samt Mälardalens Distansryttarförening med Maria Hagman Eriksson som är landslagsryttare och en av de bästa ryttarna i Sverige.

Värmlandslagets bästa ryttare är Nathalie Löfdahl- Hellqvist och Ewa Mårgård, som har möjlighet att komma riktigt högt upp i resultatlistan. Vem som kommer att komplettera de två är inte klart men troligen två erfarna varmblodstravare som kanske inte har förmågan att nå placeringar men kommer att utgöra ett utmärkt komplement .

Tävlingens distans är 80 km där de första tre milen är ett varvlopp på 3x11 km. som startar på A9 körplan,  rids över skjutbanan, Märsta och Björkvallen. Starten är gemensam kl 8.00. Björkvallen kommer att passeras c:a 8,25, 9,05 och 9,35 och ankomst till första veterinärgrinden kl 9,40. Första slingan kommer att visa på ett sammanhållet fält med drygt 40 hästar som kommer galopperande i god fart. Nittio procent av hästarna är vältränade arabiska fullblod och det kommer att bli en upplevelse att se för varje hästälskare.

Målgång är beräknad till 13,00-13,30.

Prisutdelning kl.15.00, prisutdelare är Svenska Ridsportsförbundets ordförande Anders Mellberg.

Välkomna!

Hasse Glanander  073-324 74 73 Tävlingsledare.

Enar Jonasson 073- 988 21 23 Banläggare.

Lena Byström 0734-21 61 65 Pressansvarig