Föreningen Värmlands Distansryttare

Lag-SM i Distansritt vanns av Skånsta Ryttare!

Pressmeddelande   •   Jun 08, 2013 22:04 CEST

Lag-SM avgjordes i Kristinehamn den 8 juni 2013

Skånsta ryttare tog en överlägsen seger i Lag-SM i Distansritt med distans 80 km. Laget hade en snitthastighet på 19,6 kilometer i timmen. Total segertid blev 12 timmar,14 minuter och 15 sek. Laget tog ledningen från start och behöll försprånget hela tävlingen igenom. Det är nionde gången Skånsta tar guld i Lag-SM! Lagets ryttare bestod av: Ingrid Boström på Kision Amasai, Zandra Lagerbäck på Kurir, Nathalie Karlström på RM Yasalam ox och Terese Compier på Chaman ox.

Tvåa blev Dalarnas Distansförening med tiden 12 timmar 46 minuter och 32 sek. Ett lag med yngre ryttare som vi ser fram emot att se igen på tävlingsbanorna. Lagets ryttare; Madeleine Mathsson på Eyd Confeckt, Fannie Erikssson på Maghellan, Pauline Eriksson på Winnnipeg Jet, Victoria Gylling på Patzy T.H. Snitthastighet på laget var 19, 4 km i timmen.

Trea blev Roslagens Rid och körklubb med tiden 14 timmar tretton minuter och 11 sek. Snitthastighet låg på 18,1 km i timmen. Ekipagen hette: Madeleine Fridlund på Nazira, Josefin Blom Lugn på Rakeem, Sara Åhman på Gadisha, Lena Folkung på Prinzeula.

Föreningen Värmlands Distansryttare låg med i första klungan under varvningen av tre milen, Eva Mårgård och Nathalie Löfdahl Hellström kämpade men fick pulsa om i vetrinärgrinden och kom efter i tid. Mårgårds snitthastighet låg på 19,2 km i timmen och var med i täten länge. Löfdahl Hellströms snitttid låg på 18,6. Värmland kom femma i Lag-SM men höll ändå en hög klass på hastigheten.

Individuellt kom Föreningen Värmlands Distansryttare på 8;plats med Eva Mårgård på Ghadir.Tid på 80 km 4 tim 10 min och 23 sek.

Ingrid Broström vann den individuella klassen på ridtiden 4 tim 04 min och 44 sek. Med snitthastighet på 19,6 km i timmen.

Mälardalen kom fyra i Lag-SM. Och på fjortonde plats individuellt.

Första tre milen var uppdelade i tre 1 mils slingor. Ekipagen varvade tävlingsplatsen tre gånger, vilket gjorde arrangemanget publikvänligt och mer spännande att titta på. De andra två slingorna var traditionella.

Föreningen Värmlands Distansryttare tackar alla för en trevlig dag och önskar välkomna tillbaks den 28 september då vi har Riksmästerskap över 90 km!

Fullständiga resultat i alla klasser:

Tävlingsledare: Hasse Glanander

Banläggar Enar Jonasson