Årets Kock AB

Laga mat som en Årets Kock

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2011 14:03 CET

Med en inkokt lax och ett helstekt lamm vann Tomas Diederichsen från Ulfsunda Slott, Bromma, för en dryg vecka sedan Sveriges mest prestigefyllda matlagningstävling och tog hem titeln Årets Kock 2011.

Under finalen hade de sex finalisterna fem timmar på sig att tillaga två tävlingsrätter. Den ena rätten utifrån en råvarukorg som finalisterna fick se på plats, och den andra utifrån huvudråvarorna två hela lammstekar med ben och en benfri lammtunnbringa samt minst en ekologisk mejeriprodukt förutom ekologiskt smör.

Tomas lagade de båda rätterna "Inkokt lax med jordärtskockor, shiitakesvamp, dill, citron, ragu på äpple, gulbetor, korngryn samt brynt smör" samt "Helstekt lamm, lammkorv och ragu på lammbringa med svamp, aprikos och rostat korngryn samt auberginekräm, pressad fänkål och morot med riven lakrits."

De vinnande recepten finns att ladda ner, se högerspalten.

På finalen av Årets Kock 2011 sattes råvaran och producenten i fokus. Med årets tema Hem till gården ville Årets Kock uppmärksamma betydelsen av ett nära samarbete mellan restaurangen och gården - mellan kocken som lagar maten och bonden som producerar den. Under temat vill Årets Kock också lyfta råvarans betydelse och matlagningen som genuint hantverk, men i modern tappning.

Hanna Halpern, general Årets Kock: 070-555 82 82
Anna Gustafson, presschef, Årets Kock: 076-116 43 31

Årets Kock sponsras av Arla Foods (Presentatör), Duni, Electrolux och Spendrups (Huvudsponsorer) samt Skånemejerier, Milko, SHR, Alfa Print, Risenta, Santa Maria, Svenskt Kött, Diversey och Livsmedelsverket (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till mejeriernas branschorganisation Svensk Mjölk och har sedan 1983 arrangerats av svenska mejeriföretag i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.