Djurgårdens IF Fotbollsförening

Lagerbäck: DIF ser spännande ut!

Pressmeddelande   •   Mar 29, 2006 15:40 CEST

Förbundskaptenen Lars Lagerbäck tycker att Djurgården är på rätt väg och att årets lag ser mycket spännande ut. Med lite tur i lottningen kan det gå riktigt bra i Champions League enligt Lars.

Lars Lagerbäck, hur ser du på årets upplaga av Djurgården?
- Djurgården ser, som vanligt under de senaste åren, mycket spännande ut. Det känns som om man hela tiden jobbar för att höja kvalitén på laget så det är bara att hoppas att man lyckas. Framför allt hoppas jag att man kan klara av att ta sig till gruppspelet i Champions League, men då måste man lyckas behålla spelarna över sommaren.

Men i en rosa tidning sågar du i dag Djurgårdens spel rejält?
- Det är helt felaktig. Delar av det som står där har jag givetvis sagt, men jag har aldrig syftat på Djurgården, det är helt främmande för mig att kapa en specifik förening. Det finns inget facit för vad som är rätt sätt och jag har stor respekt för både Djurgårdens och andra lags sätt att spela och för vad Djurgården har åstadkommit under de senaste åren. Tyvärr har det blivit helt fel vinklat i tidningen.

Du nämnde Champions League, hur värderar du Djurgårdens chanser där?
- Det är svårt att säga eftersom man inte vet riktigt hur laget ser ut i sommar. Går ni väldigt bra nu under våren och några av spelarna utmärker sig så finns väl risken att några av dem försvinner till sommaren. Men får man det lag man har nu att fungera och de nya killarna gör bra ifrån sig så ser det bra ut, har man bara lite tur med lottningen så tror jag man har chansen att ta sig till gruppspelet i Champions League.

Årets upplaga av Allsvenskan då?
- Den känns väldigt spännande, jag tror att det kan bli jämt både i toppen och i botten. Men det har varit en del tränarbyten och en hel del nya spelare i många klubbbar, så det är lite svårt att bedöma hur starka de olika lagen blir. Men jag tror det blir en bra och spännande serie i år.

Jonas Riedel © DIF Fotboll